Svar: Adskillelse fra far
3. december 2008
Alder:
4 mdr.
Kære spørgende
Du har naturligvis ret i at det som udgangspunkt er bedst, hvis man som familie bor sammen, - far, mor og børn. Jeres dreng har naturligvis brug for at være sammen med begge sine forældre, ligesom I også har brug for at være sammen med ham og ikke mindst være sammen med hinanden.
Men når det er sagt, så er der jo mange brancher, hvor især fædrene ofte er væk længere tid hjemmefra. Det kan være fædre der arbejder på boreplatforme, fædre der som hos jer arbejder som skibsofficer, langtidschauffører og fædre der bliver udsendt som soldat. Børn og familier lever jo med dette og fordelen i dag er jo, at man ofte har stor mulighed for at holde kontakten, selvom man sidder på hver sin side af jorden. Det er email og skype og man kan altså kommunikere med hinanden på en helt anden måde, end man kunne førhen i tiden. Netop dette er naturligvis et stort plus i forhold til at barnet ikke skal glemme sin far ...
Når man er 1-2 år, så er man jo stadig meget lille, kan ikke forklares så meget, men har alligevel behov for at vide nogle ting. Det vil således være helt naturligt at jeres dreng vil tale om og spørge til far, som udtryk for at han savner ham og det er meget vigtigt at I netop taler om far, viser ham billeder, fortæller ham at far er på arbejde, at han ser far på skærmen, at far sender breve hjem osv. så far ikke er fuldstændig forsvundet. Når I så ses, så skal I naturligvis være forberedte på den afstand som jeres dreng naturligt vil have, men hvor far så må være den der ligesom tager initiativet til at knuse og tumle, som de plejer, når de er sammen. Jeres dreng vil naturligt have behov for at se far lidt an, lige vende sig til at far nu er hjemme osv. Men det bliver lettere, hvis far generelt er en del af bevidstheden, fordi I taler om far i hverdagen.
Adskillelsen fra far kan altså klares med f.eks. Skype og et lille fotoalbum, som jeres dreng kan kigge i og finde frem, når han tænker på far og gerne vil tale om ham. Han kan også få en af fars bluser, t-shirts eller lignende "fars bluse" kan være det han sover med, putter med osv. når han skal sove ...
Da jeres dreng til den tid er mellem 1-2 år, så tænker jeg umiddelbart at han forholdsvis hurtigt vil indfinde sig med de nye rutiner og vaner. Hans hverdag vil jo ligne det normale, han vil sove, hvor han plejer at sove, han vil gå i pasningsordning, hvor han plejer at blive passet osv. Det meste vil være fuldstændig som det plejer - men far vil naturligvis mangle.
Med hensyn til tilknytning, så er det sådan at børn har brug for det der hedder primære tilknytningspersoner og det vil ofte være mor og far. Derudover kan barnet have sekundære tilknytningspersoner, som barnet bruger, når mor eller far mangler. Det kan f.eks. være en dagplejer, en pædagog i institutionen eller en bedsteforældre.
Jeres dreng vil ikke lide under at far tager væk, fordi der jo vil være andre (mor) der tager sig af ham. Han vil altså stadig have en primær tilknytningsperson hos sig, som formår at passe ham, være der for ham og dække hans behov. I forvejen lyder det som om at du er den primære i jeres familie, hvis far arbejder fra 8-17 hver dag, så er det dig, der tilbringer mest tid sammen med jeres dreng. Far kan derfor godt have ret i, at de to (far og søn) kan få et tættere sammenhold, når de to så endelig er sammen de 5-7 uger, hvor far er på land. Det kræver så også her, at far virkeligt kommer på banen, når han er hjemme - henter og afleverer i institution, holder fri, tager i zoo, i svømmehallen osv. Det skal prioriteres at tiden bruges og udnyttes så de to er sammen.
Jeg håber du kan bruge mine tanker lidt videre, rigtig meget held og lykke med det hele og rigtig god jul:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske