Brev:
Adskillelse fra far
3. december 2008
Alder:
4 mdr.
Adskillelse fra far
Kære Helen
Tak for en overskuelig hjemmeside og kompetent vejledning.
Jeg har et spørgsmål vedr. adskillelse af far og barn i længere tid og hvilken betydning det har for bl.a. tilknytning, tryghed og hverdag.
Min mand er skibsofficer og arbejder pt. på land, men fra næste sommer når vores søn er 1 år, skal han muligvis ud at sejle igen. Min mand tænker, at det selvfølgelig bliver hårdt at være væk fra os 5-7 uger ad gangen, men ser også frem til efterfølgende at have 5-7 uger i land, hvor han kan være sammen med vores søn hver dag og i længere tid. Han forestiller sig en masse kvalitetstid, som han måske ikke helt føler, at han har nu, med et 8-17 job.
Jeg tænker, at vores søn er så lille, at han slet ikke vil kunne forstå at ”far er væk” men kommer igen efter 5-7 uger. Jeg tænker, at det er så lang tid, at han faktisk helt glemmer ham, og ser ham som en fremmed, hver gang han kommer hjem, hvilket jeg vil være ked af. Ligeledes vil jeg være ked af, at adskillelsen vil skabe frustration hos vores barn. Selvom min mand har lange arbejdsdage nu, så er det rart med en rutine, som han er en del af, hvilket jeg også forestiller mig vil være trykt for vores barn, når det bliver større.
Hvad er din holdning til sådan en adskillelse og hvad er barnets behov? Kan det forstå, hvad der sker, og vil det komme til at mangle noget, hvis faderen er ude og hjemme på denne måde?
Venlig hilsen
Den spørgende