Svar: Manglende appetit ved sygdom
3. december 2008
Alder:
12 mdr.
Kære Mor
Jeg håber jeres dreng allerede har det bedre og har fået appetitten lidt igen, nu hvor jeg svarer dig :o)
Det er helt normalt at appetitten kan forsvinde i forbindelse med sygdom og i dagene efterfølgende. Det vigtigste her er at tilbyde små hyppige måltider og masser af væske (vand) så jeres dreng får lidt og ikke kommer til at faste og dermed mangle. Det betyder ikke så meget hvor store mængder han indtager, bare han ligesom indtager lidt.
Frisk frugt er ofte en rigtig god idé. Det kan også være en gammeldags frugtgrød med mælk, det ligger let i maven og er lidt sødt og lækkert. Derudover kan mange børn også rigtig godt lide at få lidt yoghurt, tykmælk med frugtmos eller lignende og så er hjemmebagte boller ofte også altid et hit.
Jeg vil derfor forslå dig at du også bager nogle boller til ham og her kommer opskrifter på lidt forskellige muligheder:
Grahamsboller:
DAG 1
15g gær
3½ dl koldt vand
1 tsk salt
1 strøget spsk. sukker
1 spsk. olie eller blødt smør eller plantemargarine
100g grahamsmel
350-400g hvedemel
1. Rør gæren ud i det kolde vand
2. Tilsæt resten af ingredienserne
3. Rør dejen med en røreske, til den er ensartet og hænger sammen i en stor klump. Dejen skal ikke æltes med hænderne
4. Dæk skålen med husholdningsfilm og stil den i køleskab til næste dag.
DAG 2
1. Tænd ovnen på 200grader
2. Læg bagepapir på en plade
3. Form 12-14 boller med 2 spiseskeer, ed at tage dej op svarende til en bolle på den ene spiseske og skubbe dejen ned på bagepapiret med den anden
4. Lad bollerne efterhæve ca. 10 minutter
5. Pensl bollerne med mælk og bag dem i ca 20-25 minutter til de er gyldne
6. Stil de nybagte boller til afkøling på en bageris. De er velegnede til frysning.
Opskriften er fra "Mad til spædbørn og småbørn" sst. 2006. De fleste mødre synes den er rigtig god.
-----------------------------
Og her er en opskrift på havregrynsboller:
150g havregryn og 7 dl vand blandes og står i 10 minutter.
50g gær, lidt salt og lidt sukker, 1½ spsk. olie og 2 dl A38 blandes i havregrynene og tilsidst tilsættes ca 750g hvedemel.
Det hele æltes og dejen må gerne være lidt klistret. Hæver ca 1 time, slåes ned og formes til boller (ca 20 stk). Bollerne hæver 20 minutter, pensles med æggehvide, drysses med havregryn og bages ved 200 grader i ca 20 min.
Da han lyder til at være gladest for grød lige i øjeblikket, så tænker jeg at netop boller og yoghurt kan være et hit og på den måde kan I stille og roligt få ham igang med den almindelige kost igen.
Du kan også lave lidt milkshakes eller smoothies, for på den måde at få lidt ekstra frugt og dermed vitaminer i ham.
Det er ofte sådan at børn efter 12 måneders alderen begynder at spise langt mere selektivt end tidligere. De vokser ikke helt så meget som når de er helt små, de putter ikke automatisk alt i munden og de prøver også lidt flere grænser - de vil gerne bestemme lidt selv. Derfor kan man godt opleve at børn i 1 års alderen vægrer sig lidt mod at spise og skal naturligvis forsøge at imødekomme dette bedst muligt. Det handler både om at barnet ikke skal have ekstra opmærksomhed, når munden knibes sammen men også om at der skal være valgmuligheder og at det er okay, det kun er ærterne der glider ned den ene dag, hvis det så næste dag er pastaen og frikadellerne. Man er nødt til at se på indtaget over flere dage for at få en idé om, hvorvidt ens barn spiser varieret nok.
Netop fordi børn ofte kan spise meget selektivt, så synes mange forældre at det er rart at tilbyde barnet lidt ekstra vitaminer og mineraler i form af en multivitamin-tyggetablet. Det kan godt give fra 1 år, men den skal så knækkes over i kvarte eller knuses - et barn på 1 år kan ikke tygge en vitaminpille.
Hvis barnet spiser sundt og varieret og generelt spiser rigtig godt, får grøntsager, fisk flere gange om ugen, kød, mælk, ris, pasta, gryn osv. så er det normalt ikke nødvendigt at tilbyde ekstra vitaminer og mineraler.
Håber du hermed er hjulpet videre på vej, rigtig god bedring med ham og rigtig god jul:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske