Svar: Flaskestop
3. december 2008
Alder:
12 mdr.
Kære Lisa
Det lyder umiddelbart helt fint at vente med flaskestop til jeres datter er 14 måneder, er kørt godt ind i dagpleje og har vænnet sig til den nye hverdag, de nye rutiner. Det er generelt en god idé ikke at lave alt for mange og for store skift på en gang.
Men I skal her også medtænke, at der i løbet af de næste måneder måske kommer lidt forkølelse og sygdom til, det er naturligt for årstiden og hører desværre ofte med til at starte i pasningsordning sammen med andre små børn. Jeres datter har jo en alder, hvor hun stadig undersøger en del med munden og bakterierne kan derfor hurtigt flyve fra barn til barn. Det betyder at det på sigt, altså kan blive lidt sværere at få stoppet flasken og at tiden således vil trække yderligere ud inden de lykkes jer.
Det sker der heller ikke noget ved, men jeg synes I skal overveje om det er værd at bruge f.eks. juleferien på nye vaner, hun lyder jo umiddelbart frisk og ikke dybt afhængig af flasken. Hun falder ikke i søvn med den, men har rigtig fine søvnvaner og hos jer lyder det derfor som et spørgsmål om at supplere hendes aftensmad med lidt grød, evt. havregrød eller en portion frugtgrød med mælk som en 'godnatgrød' så I er sikre på at hun ikke er sulten.
Mælken får hun stadig i stuen, men den gives af en kop og så skal I sætte en godnathistorie i stedet. Så hun stadig oplever at sidde hos jer, falde til ro og mærker at I er der for hende, men det er nærhed og kontakt med en historie og en kop mælk i stedet for en flaske.
Rigtig meget held og lykke og rigtig god jul:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske