Svar: Madplan - 10 mdr.
3. december 2008
Alder:
10 mdr.
Hej Pernille
Tak for dit brev, - det er dejligt at høre, at jeg har kunne opmuntre lidt og at mine svar tidligere har hjulpet :o)
Det er fin at I sover længe og planen du sender kan i forhold til tidspunkter sagtens se sådan ud, hvis det fungerer bedst for jer, ingen problemer der.
Men det vil umiddelbart være fint at få skruet lidt ned for flaskerne, to flasker (eller amninger) dagligt vil normalt være tilstrækkeligt i 10-12 måneders alderen, når der også indgår mælk i maden, han tilbydes surmælksprodukt, sovs, ost osv. Det er vigtigt at han får mælk, men han må heller ikke få for meget ... 400ml mme dagligt er nok til at sikre hans behov for jern og derudover kan han få ca 100ml på anden vis. Det er altså ca 500ml alt i alt, der er hans behov nu.
Jeg synes han som udgangspunkt skal puttes uden flaske i løbet af dagen, fordi det er vigtigt at han nu lærer at sove uden denne vane. Det er vigtigt at starte med at lære ham at falde til ro uden at skulle drikke mælk og det er godt at lære det om dagen, før man lærer det om aftenen. Det er altså vigtigt i forhold til de nye rutiner I skal igang med og I skal jo starte et sted .. Derfor vil flaske/amning aften og sen aften, være rigtig fint - om dagen skal han lære nye rutiner og føler sig tryg ved det.
Om formiddagen kan I adskille grød og frugt, så han for sin havregrød kl. 8.30-9 og får sin banan og ½ bolle med smør kl. 10-10.30 inden han puttes til lur
Om eftermiddagen kan I en overgang tilbyde lidt lun mælk af en kop inden han skal puttes til eftermiddagslur.
Med hensyn til tykmælk, så anbefales tykmælk, neutral sødmælksyoghurt, A38 (3,5%) til børn under et år. Ymer, Ylette og Kvark anbefales ikke fordi proteinindholdet er for højt. Du kan derfor gå efter produkter som er lavet på sødmælk og som derfor har ca 3,5% fedtindhold og hvor proteinindholdet ikke er for højt.
Næringsindholdet i Tykmælk pr 100g ser således ud:
Energi 260 KJ
Protein 3,5 g
Fedt 3,5 g
Kulhydrat 4 g
Næringsindholdet i Ymer pr. 100 g ser således ud:
Energi 300 KJ
Protein 5,8 g
Fedt 3,5 g
Kulhydrat 3,6 g
- og det er altså produkter som tykmælk du skal gå efter :o)
Med hensyn til mos på glas, så har jeg det fint med det, det må du gerne give som supplement til den almindelige mad. Med den alder din dreng har nu, skal han dog ikke leve af industriel mad alene, men det kan fint bruges som supplement til den øvrige familiemad. Det kan være en fin måde at få tilført barnet forskellige vitaminer, fedt, proteiner osv. fordi man nogle gange bruger fødevarer i mosen, som vi andre ikke spiser særlig tit - det kan således være med til at give yderligere variation til barnets mad.
Håber min uddybning hjælper videre på vej, rigtig meget held og lykke med det, rigtig god weekend og rigtig god jul :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske