Svar: Bryst efter skemad?
3. december 2008
Alder:
6 mdr.
Kære Line
Det lyder som om at det går rigtig godt hos jer, hvor er det dejligt at høre :o)
Det er en rigtig god idé, at holde mængden af skemad lidt nede stadigvæk og fortsat supplere med brystet efterfølgende. Det er vigtigt, fordi hendes mælke- og væskebehov fortsat er meget stort og med til at holde hendes mave godt igang. Det er altså bedre at give hende 1 dl. grød/mos og følge efter med amning end at give hende 2 dl. grød/mos og hun så ikke vil drikke sin mælk ...
I 7 måneders alderen begynder man ofte at kunne skrue lidt ned for amningen og ofte vil det være sådan at man i denne alder ammer tidlig morgen, inden middagslur, aften og sen aften. Det vil sige at amningen om formiddagen glider ud og erstattes af frugt som mellemmåltid sammen med lidt brødskorper eller lignende, amningen om eftermiddagen glider ud og erstattes af f.eks. en portion flerkornsgrød og frugt. Hvis barnet i 7 måneders alderen har problemer med at drikke væske nok, så kan man godt vælge at bibeholde amning om eftermiddagen og prioritere dette fremfor skemad.
I planen jeg har sendt dig skriver jeg frugtmos og jerntilskud om formiddagen. Her tænker jeg umiddelbart ren frugtmos fordi det netop sammen med jern er vigtigt. Frugten fremmer optagelsen af jern, hvor mælk hæmmer optagelsen af jern. Jerntilskud bør derfor ikke gives sammen med grød, men med frugt ...
Om eftermiddagen tænker jeg at lidt frugtmos eller frisk frugt kan gives som mellemmåltid, hvis din datter virker parat og virker meget sulten, kan hun godt få det sammen med lidt grød, men som udgangspunkt vil det nok mætte hende for meget. Lidt frugt er derfor ment som et 'lettere mellemmåltid' som er vigtigt for hende, men som samtidig giver plads til grøntsagsmosen hun skal spise om aftenen ... frugtmos er forøvrigt også ofte godt til børn med tendens til forstoppelse.
Dejligt at høre, at det går så fint med søvnen om natten - hun er en perle :o) Rigtig god jul herfra, håber min uddybning hjælper videre på vej.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske