Brev:
Sover meget sent
3. december 2008
Alder:
3 mdr.
Sover meget sent
Hej Helen
Tak for dit gode svar sidste gang. Karla er nu 3 måneder gammel, og i rivende udvikling.
Da hun blev 12 uger valgte jeg at gå over til flaske, jeg havde to uger forinden skiftevis ladet hende spise hos mig, og efterfølgende givet hende flaske. Men det var som om hun aldrig var rigtig mæt, sov ikke rigtig, og var for det meste ked af det når hun var vågen, så jeg valgte at droppe amningen. Herefter er hun lysnet meget op, hun er glad og tilpas når hun er vågen og egentlig meget let at få til at sove om dagen.
Problemet er at jeg ikke synes hun sover nok, og er vågen til meget sent. Det er sjældent hun sover mere end 5 time fra 10-23. Hun powernapper meget, hvilket også er helt ok, men hun sover først til nat mellem kl. 23 og 24, hvilket jeg synes er alt for sent. Jeg vil meget gerne have lavet om på det, så jeg har prøvet at putte hende tidligere, og hun falder også i søvn, men efter 30 min er hun lysvågen, og bliver hysterisk, hvis jeg ikke tager hende op. Det skal også lige siges, at hun sagtens kan sove to gange i løbet af formiddagen, to gange i løbet af eftermiddagen og en enkelt gang om aftenen, men alle gange er det meget kortvarigt.
Hun får tilbudt 135ml mme lige så tit hun vil, men oftes mellem 8-9 gange dagligt. Hun spiser sjældent mere en 100ml pr. gang. Hun har gang i en masse andet i tiden, så det tydligt at hun ikke rigtig kan koncentrere sig om det. Har prøvet at afskærme hende, men det hjælper heller ikke, så nægter hun helt at spise, hun skal helst have et eller andet at kigge på under måltidet. Hun tager rigtig fint på, da hun var 12 uger vejede hun 5500 (ved fødslen 3100).
Spørgsmålet er om hun får nok ud af maden, og om jeg kan hjælpe hende til at falde i søvn tidligere?
Derudover har jeg et spørgsmål vedrørende hendes baghoved. Hun har nærmest et lille hak ind i baghoved, og det er tiltros for hun altid sover på siden om natten og sjældent ligger på ryggen i hendes vågne timer. Jeg synes virkelig vi gør alt, men det hjælper ikke rigtig. Hun var dog meget skæv i hoved ved fødslen, hendes hoved sad under mine ribben, ved ikke om det kan have noget at sige. Men sagen er, at vi rigtig gerne vil afhjælpe det, men ved ikke lige hvad vi ellers skal gøre....
Det var en masse spørgsmål, håber du kan hitte ud af det...
Med venlig hilsen
Sarah