Brev:
Børnehavestart og frustrationer
3. december 2008
Alder:
3 år
Børnehavestart og frustrationer
Kære Helen
Jeg skriver til dig vedr. min dreng, som lige er blevet tre år. Han har altid været en glad dreng med en stor appetit på livet, og et strålende humør. Han er kvik, og sprogligt dygtig. Han har dog også altid været meget følsom, og tryghedssøgende, måske forstærket af at han har været meget ofte syg pga. slem astma.
Nu er han startet i børnehave for en måned siden, og sikke et brag! Han reagerer meget voldsomt på det, synes jeg. Den første måned er gået meget blandet, den første uge var meget svær, der var han utrolig ked af det og bange. Derefter fulgte et par gode uger, hvor vi kunne tage afsked uden tårer, og han havde nogle gode dage derhenne. Han var forsigtig, men glad, og det var super flot når man kender ham og hans tryghedstrang.
Så blev han syg, og havde en hård gang maveinfluenza i nogle dage. Da han så skulle tilbage i børnehaven bagefter, gik det meget tilbage. Han blev bange for nogle af børnene, der er udadreagerende, og for den voksne, der skældte ud. Derefter vil han bare ikke af sted, og græder allerede ude i gangen, hvor vi tager tøjet af. De første dage herefter var han også meget ked af det derhenne, men har dog haft et par ok dage i går og i dag. Han er dog meget højspændt, og kan slet ikke rumme krav og skrift, fx hvis han skal stige af sin moon-car for at komme med hjem, når han endelig har det sjovt, eller hvis han skal bære sin taske eller lignende. Så bliver han meget frustreret, og skriger op mod himlen.
Vi kan også mærke forandringen herhjemme, han bliver let hysterisk i en grad, som vi slet ikke har set før. Hyler og skriger, hvis tingene ikke går præcis efter hans hoved. Det synes jeg er meget vanskeligt at håndtere. Han er også begyndt at spytte, og vil bare ikke gøre som vi siger i stort set alle sammenhænge. (”kom, nu går vi ” bliver modtaget med et barn, der står limet til gulvet). Vi prøver at være tålmodige, give lidt tid mm, men han skal jo lære at høre efter! Vi prøver på at give ro herhjemme, men det er ligesom ikke rigtig nok.
Det skal nok også nævnes, at jeg ikke har det store overskud for tiden, da min mor døde for halvanden måned siden, og jeg er gravid med en lille ny. Jeg vil bare så gerne have nogle redskaber, så jeg bedst muligt kan hjælpe min store, frustrerede dreng. Kan du hjælpe?
Med venlig hilsen
Den trætte mor