Svar: Overvejelser om putteritual til ny lillebror
3. december 2008
Alder:
0 mdr.
Kære mor
Børn er forskellige også selvom de er søskende og har fælles gener, så det er slet ikke sikkert, at søvn vil blive et problem med nummer to ... :o)
Det kan også være at lillebror vil elske at blive svøbt og at det for ham vil virke rigtig godt fra første dag og måske vil det ikke ... I kan ikke vide det, før I står med ham i armene og derfor er du også nødt til at væbne dig lidt med tålmodighed. Jeg synes f.eks. at en voksipose, slee-bee, duniduo og hvad de ellers hedder, er en rigtig god idé - men du behøver jo ikke købe den før, han er der og du har indtryk af, hvorvidt han vil synes om den eller ej.
Generelt gælder dog at helt små børn ofte nyder at blive svøbt og pakket lidt tæt. Det hjælper dem til at holde fysisk sammen på sig selv og giver tryghed, fordi det er sådan det har været i livmoderen. Hver gang de har sparket og bevæget sig, så er de stødt ind i livmoderen, der har været modstand, de har ikke haft ret meget plads at røre sig på og derfor virker det trygt for dem at blive svøbt, når de kommer ud.
Det er også sådan at en kaleche på en lift eller barnevogn, en himmel på en vugge eller seng, kan give lidt hulefornemmelse. Igen fornemmelsen af at ligge i et beskyttet rum, afskærmet for verden og den uro og lys der er på den anden side - igen minder det om livmoderen og tiden i maven. Det giver tryghed og ro.
En voksipose kan give barnet fysisk ro, men det kan et lille tæppe og en dyne naturligvis også, så det er lidt, hvad man er til. En vugge er utroligt sød og romantisk, men er i princippet ikke noget man behøver, man kan sagtens putte barnet i lift og stille den i sengen i stedet. Man behøver altså ikke købe både lift, voksipose, vugge og seng - man kan sagtens spare penge ved at vælge noget fremfor andet. I har jo allerede noget at bruge fra storesøster og det kan I sagtens bruge igen, men med den erfaring I har, så skal I naturligvis overveje, hvad I vil gøre denne gang og hvad der mon passer bedst til jer og jeres hverdag generelt og med to børn ...
I de første måneder er barnet meget selvstyrende, hvad angår mad og søvn, men man kan dog sagtens forsøge at finde en nogenlunde rytme, hvor barnet spiser hver 3-4 time, svøbes og puttes på en nogenlunde bestemt måde. Det er helt naturligt at det spæde barn falder i søvn ved brystet og det skal han have lov til, ligesom det også er helt naturligt at sidde med ham på brystkassen - intet er jo mere skønt, hverken for forældre eller barn ... Man skal altså give sig selv lov til at nyde det lille spæde menneske, nyde den nærhed, de kærtegn, duften når man sidder, man skal vugge barnet, sidde med barnet osv. det er helt okay og det er vigtigt.
Når børn bliver et par måneder, så begynder der så småt at komme lidt mere rytme, man ved at barnet skal sove ca 3 lure i løbet af dagen og man kan her godt begynde at indføre små faste ritualer i form af måden man kærtegner på, svøber, synger en lille sang, bruger bestemte beroligende ord osv. Barnet falder stadig ofte i søvn i forbindelse med amning og det er helt fint, men man vil i denne alder også opleve at barnet er mere vågen, pludrer, er aktiv og måske nyder bare at få lov til at ligge og kigge lidt for sig selv ...
I 3-4 måneders alderen ændrer børns søvnmønster sig og barnet begynder at sove lidt mere ligesom vi vokse. Søvnen begynder i sammensætning at minde lidt mere om voksen søvn end den gør hos det spæde barn. I takt med at barnet i 4-6 måneders alderen begynder at få skemad, så begynder der også at komme mere struktur og rytme på dagen og her vil det være en god idé at arbejde på lidt mere fast rytme og ritualer. Det sker altså gradvist, at man ændrer på putteritualer og medtænker at barnet stille og roligt skal lære at falde i søvn uden for meget hjælp ...
Men det tager tid og til at begynde med, skal man nyde det nære, det tætte og gøre det med god samvittighed. Man skal ikke tro at det skader og giver dårlige søvnvaner at putte, kærtegne, vugge og være nær sit spæde barn. Nogle gange kan man godt blive så forhippet på at skabe gode søvnvaner, at man helt glemmer vigtigheden i også at nyde den første tid, man giver ikke sig selv lov til at sidde nok med barnet, nusse og putte og det er vigtigt at man ikke glemmer det :o)
Rigtig meget held og lykke med det hele og rigtig god jul til jer alle :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske