Svar: Forkølelse, skemad og vælling
3. december 2008
Alder:
4 mdr.
Kære Rikke
Det lyder som en god idé at holde pause med skemaden, nu hvor jeres datter tydeligt er forkølet også måske ikke helt oplagt og har overskud til det. Hun er jo ikke så gammel, så det er fint nok at vente lidt :o)
Du kan sagtens supplere amning med Nan 1, du kan også give hende Nan2, som er fuldgyldig og som mætter lidt mere end Nan1.
Derudover kan du også vælge at tilbyde hende vælling inden sengetid, det kan mætte lidt mere end mme og nogle familier synes det er vældig godt, for andre er det uden stor effekt. I alderen 4-6 måneder bør man max give 2 flasker vælling dagligt, max 400ml.
Med hensyn til at bøvse, så er det ikke så nødvendig mere, jo ældre barnet bliver jo mindre bøvser de og jo mindre vil de normalt have behov for at bøvse. Hvis du om aftenen, oplever at hun falder til ro med amning og flaske og derefter ikke bøvser, men bare falder i søvn, så er det helt fint. Du behøver ikke kæmpe for at få en bøvs ud. Hun vil sandsynligvis selv blive lidt urolig på et tidspunkt, når luften trænger sig på - enten bøvse eller gylpe lidt eller slå en prut ..
Håber ovenstående hjælper videre på vej, fortsat held og lykke og rigtig god jul:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske