Svar: Afføring og angst
2. december 2008
Alder:
18 mdr.
Kære Annas mor
Dejligt at høre at det går så fint med både putning og sprog :o)
Det lyder umiddelbart som om at jeres datter bliver utryg, når hun mærker at det presser i bleen, hun forstår ikke hvad der sker med hendes krop og selvom afføringen ikke virker hård, så må hun på en eller anden måde have lidt ondt eller i hvert fald føle voldsomt ubehag ved at skulle presse. Hun ryster jo, flagrer med armene og græder, vil holdes om, vil ikke holdes om osv.
Afføring en gang om ugen er for lidt og jeg synes du skal tale med lægen om, hvorvidt din datter skal have noget afføringsmiddel. Det kan være laktulose eller movicol og det handler i princippet ikke om at afføringen skal gøres blød, men om at sætte lidt gang i det hele, så der ikke går så lang tid imellem og det derfor ikke er så voldsomt, hver gang hun skal af med noget.
Det er rigtig fint, at du forsøger at holde maven igang via kosten, men måske skal der lige i en periode lidt mere til, så hun får lov til at opleve at det kan være fuldstændig ufarligt at presse og skulle af med sin afføring. Det er på ingen måde forbundet med besvær eller ubehag, det kommer let ud.
Hun skal naturligvis ikke have så tynd mave, at det begynder at genere hende, give hende rød numse osv. så du skal tale med lægen om, hvor meget du evt. skal give hende og hvad lægen vil foreslå dig at forsøge med. Din overvejelse omkring endetarmsforsnævning kan du også drøfte med lægen, det tror jeg dog ikke er en forklaring hos jer, men det kan lægen be- eller afkræfte ...
Prøv når hun ligger på puslebordet at bevæge og skubbe hendes ben op, så du på den måde hjælper hende med at presse og på den måde få afføringen til at bevæge sig ned i tarmen og ud. Du skal naturligvis se ud som om at det her er helt naturligt, dejligt, der er ikke noget at være bange for, det er noget rart. Derfor er en ble heller ikke "aardgh" med "iihhh" hvis du forstår hvad jeg mener ;o)
At I har haft problemer med hård mave i 7 måneders alderen og at 'det gjorde ondt på jer begge' burde bestemt ikke påvirke hende nu :o)
Rigtig meget held og lykke fortsat og rigtig god jul:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske