Svar: Input til nattesøvn - 5 mdr.
2. december 2008
Alder:
5 mdr.
Kære Henriette
Du har en stor dreng og han lyder til at være sulten. Jeg synes derfor du skal begynde at give ham skemad to gange dagligt og når han bliver 6 måneder, så øger du ham til skemad 3 gange dagligt.
Mit forslag til en dagsplan lige nu ser således ud:
Tidlig morgen 05/06: Ammes og sover videre
Formiddag 9: Ammes og puttes til formiddagslur
Frokost 12: Grød med frugtmos, vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur
Eftermiddag 16-17: Ammes
Powernapper evt.
Aften 18: Grøntsagsmos, vand af kop.
Ammes og puttes til natten ca 19.30-20
Sen aften 23: Ammes
Nat 23.30-05.30: Evt. amning x 1. Nogle børn er 6 måneder inden de kan undvære denne amning
Du skriver at du vækker ham kl 22, jeg tænker at du måske skulle prøve at lade være og i stedet så gå tidligt i seng og amme ham, når han selv vågner og fortæller at han har behov. Det er måske først kl. 24-01. Tilgengæld har du så måske fået lov til at sove et par timer, ammer og kan så sove til næste morgen tidlig inden han er på igen. Som sagt tænker jeg også at dette mønster vil ændre sig i takt med at han bliver 6 måneder og du kan øge ham yderligere i mad.
En anden mulighed er at tilbyde ham flaske sen aften, så kan far tage over og du kan gå tidligt i seng og helt springe amningen der over og først amme igen tidlig morgen. Det kan være modermælkserstatning eller vælling han tilbydes sen aften, det vil normalt mætte mere end modermælk og kan derfor give en lidt mere sammenhængende nattesøvn.
Håber mine tanker hjælper dig videre på vej, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske