Svar: Ammestop, manglende nattesøvn m.m.
2. december 2008
Alder:
13 mdr.
Kære mor
I forhold til din datters alder, er der ingen problemer i at stoppe amning. Rent ernæringsmæssigt har hun ikke brug for din mælk, og tryghedsmæssigt kan også andet sættes i stedet. Om dagen klarer hun sig jo fint uden brystet og det dagplejer kan tilbyde, om aftenen når du ikke er hjemme, klarer hun sig fint med det far kan tilbyde ...
Modsat, er der heller ikke noget i vejen for at fortsætte amning, du fortæller at I begge er rigtig glade for amning og har det godt med det, I synes det er hyggeligt og I nyder den stund og nærhed det giver jer begge. Der er ingen tvivl om at brystet for jeres datter forbindes med mor og forbindes med noget trygt og rart - det er derfor hun f.eks. søger brystet ekstra, når hun hentes i dagpleje eller når hun har været adkilt fra dig i flere timer ...
Jo ældre hun bliver jo mere bevidst bliver hun også og du skal nok regne med at det er dig, der skal sige amningen fra. Med den alder hun har nu og måden du beskriver hende på, så lyder det ikke som om at du skal regne med at hun selv gør det. Hun er jo så småt begyndt netop når du bider dig og trækker sig væk - det er et signal om at hun er klar til at stoppe, men overhører man dette fordi amningen også til tider er rigtig dejlig og rar, så fortsættes der bare og så skal du som mor vælge, hvornår du vil stoppe.
Nogle gange kan det være en fordel at trappe ned, andre gange er det bedste at stoppe fuldstændig. Nogle børn bliver forvirrede over at de nogle gange kan få lov og andre gange ikke kan, - de kender jo ikke klokken og kan ikke forholde sig til hvorfor de må amme om dagen og ikke om natten ... For andre børn er det helt acceptabelt og fint at de kun ammes en gang dagligt og de trives med dette og amningen kan fortsætte sådan i rigtig lang tid.
Jeg får indtryk af at jeres dagligdag og rutiner kører lidt forskelligt, måske fordi du har meget forskellige arbejdstider. Det lyder dog som om at du tidlig morgen altid er hjemme og jeg tænker at det måske så er denne amning du skal bibeholde og de øvrige amninger skal skæres væk. Jeres datter er jo vant til at blive puttet af sin far og de har deres egen rutine omkring dette og det går tilsyneladende fint uden brystet ...
Det er korrekt at mange soveproblemer sikkert ville være løst, hvis vi alle sov i senge der var 4x4 meter, så der var plads til både børn og voksne, men sådan er hverdagen jo ikke og det er under alle omstændigheder ikke befordrene for parforholdet, hvis barnet invaderer dobbeltsengen og den ene forældre sendes væk og sover på et andet værelse ... slet ikke hvis man som forældre gerne vil sove sammen :o)
Jeg synes det lyder fornuftigt at I forsøger at lære jeres datter at sove på eget værelse. Hun skal lære at sove i sin seng og føle sig fuldstændig tryg ved at blive puttet der. Der skal være en lille natlampe, så hun kan se hvor hun ligger og så hun kan orientere sig.
Alt efter hvad hun siger til at ligge i sin seng, så må I vurdere hvorvidt I skal blive hos hende, når hun skal sove eller skal gå til og fra. Med den alder hun har, vil det være oplagt at introducere en godnathistorie, hvor I læser en bog, sidder hos hende, viser at I er der og samtidig holder fast i at hun skal putte sig, det er sengetid nu.
Herefter må I vurdere om hun har brug for en hånd at holde i for at kunne slappe af og falde i søvn eller om I skal gå. Hvis hun med en beroligende hånd, kan falde helt til ro og overgive sig til søvnen inden for 10-15 minutter så er det rigtig godt givet ud. Virker hun derimod til at søge underholdning, leg, lave sjov osv. så er det bedre at gå - simpelthen for at vise hende at det er sovetid nu. Vælger I at gå, så skal I hele tiden komme tilbage efter 3-5 minutter, putte hende igen, forklare hende at I er der, passer på hende osv. og så går I igen. Nogle gange kan man sagtens lave en vekselvirkning mellem disse to metoder.
Hvis hun er helt ulykkelig, rejser sig, strækker armene op imod jer "tag mig op, gå ikke fra mig" så skal I naturligvis være der for hende 100 pct. Tage hende op, vugge hende lidt i armene, berolige, kærtegne osv så hun slapper helt af. I skal overveje om hun er puttet på det rette tidspunkt, evt. tage hende med ind i stuen igen og så forsøge at putte hende igen ca 20 minutter senere, når hun atter viser træthedstegn og således starte forfra.
Det hjælper nogle gange at tage en madras ind på gulvet i børneværelset, så den ene forældre er der de første nætter, simpelthen for at berolige hende med små ord, når hun vågner og er utryg ved det nye sovested. Sige det samme som man plejer, når man putter "sshh, er lige her, nat-nat" og på den måde få hende beroliget og videre i søvnen. Når det fungerer, så kan man flytte tilbage og sove i soveværelset og nøjes med at gå ind til hende, hvis hun viser behov og tidlig morgen kan hun så komme ind til jer og evt. blive ammet og sove videre til dagen så starter.
Med hensyn til væskebehov, så skal hun faktisk have en del at drikke, men du må et eller andet sted tro på at hun drikker, hvis hun er tørstig. Hun kan sagtens drikke af en almindelig kop eller glas, det er helt fint. Det kan være en fordel at give hende en kop med to hanke på (og uden tut), så kan I lære hende at tage koppen med begge hænder og drikke selv. Ellers er det fint at give hende vand af kildevandsflaske eller glas. Ingen problemer i det.
Hvis hun tisser fint og hendes urin er klar, så får hun hvad hun har behov for af væske.
Håber at ovenstående hjælper videre på vej, fortsat held og lykke med hende og rigtig god jul:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske