Brev:
Ammestop, manglende nattesøvn m.m.
2. december 2008
Alder:
13 mdr.
Ammestop, manglende nattesøvn m.m.
Kære Helen
Min datter er nu 13 mdr og korrigeret for for tidlig fødsel 12 mdr.
Vi har en del "småting" som fylder lidt i vores hverdag.
En dag ser ud således:
Vågen ca. kkl. 6.30 - søger efter bryst og får en lille tår og sover 1 time mere... har stået op mange gange og givet hende morgenmad, nogen gange lykkedes det uden at give hende bryst og andre gange vil hun absolut ikke have morgenmad.
Så står hun op og vi hygger og leger..
Dagpleje kl. ca. 10, hvor hun for ca 14 dage siden kun sover 1 gang af 1½-2 timer ad gangen.. (før sov hun 2 gange ½-3/4 time, så vi syntes det her er bedre)
Hun startede i vuggestue for nogle mdr siden og det fungerede overhovedet ikke, hun græd og græd og selv efter 2½ uges indkøring var der ingen forskel.. så jeg var hjemme med hende, men hun er så startet i dagpleje og er der ca. 6 timer om dagen og dét er NOEGET bedre.. hun græder selvfølgelig når hun bliver "forladt", men er glad når hun bliver hentet igen ca ved 15-15.30 tiden, nogen gange før, nogen gange senere....
Når hun kommer hjem er hun meget tørstig, dagplejen har haft svært ved at få hende til at drikke, i starten var det også spise, men nu går det helt fint med at spise hos dagplejeren.
Hun drikker ½ glas vand eller mælk og får en figenstang, frugt nogen gange en skive rugbrød
Ml. 17.15-18.15 tiden får hun aftensmad, som regel det samme som os... og hun spiser stort set alt... vil gerne selv sidde og spise med fingrene, og er gået næsten helt væk fra f.eks kartoffelmos, engang imellem vil hun have det, når hun syntes det er for klumpet og andre gange spiser hun både pastaskruer, ris og spaghetti, hertil vand og mælk
18.30-19 hver aften varmt karbad, som hun elsker
19.30 grød, spiser ca. 3/4-1½ dl og drikker ½ glas mælk
20.00 nogen gang bryst, når mor er hjemme ellers ikke bryst
Puttes hver aften af far, hvor de leger. Hun falder i søvn i db-sengen og far sover ved siden af hende. Mor i et andet rum
Hun vågner ca. kl. 23.00 nogen gange først kl. 01.00 og søger efter mor.
Bryst 1-2 gange om om natten, hvoraf den ene ofte først er den på morgenkvisten ved 5.30 eller kl. 630
Hun er begyndt at markere sig når hun ikke vil have mere, ligesom bider i brystet og trækker sig væk så huh siger klart fra. Men indimellem søger hun brystet, sepcielt efter dagpleje og hvis jeg har været væk fra hende i yderligere flere timer grundet job.
Vores problemer er vel egentlig lige nu - at hun vågner mange gange om natten, sætter sig op i sengen og holder "fest"..ofte kan far få hende til at sove igen, nogen gange lader han som om han sover og hun falder til ro andre gange får hun så bryst.
Er det sådan det er? eller har hun søvnproblemer? hun har jo egentlig aldrig rigtig sovet så meget siden hun blev født pga early-feeding m.m. Vi har besluttet os for, at om ca. 14 dage, så tager vi fat i sagens kerne og hun skal i egen seng.. det bliver RIGTIG hårdt og ikke uden skrig og skrål, men vi er lidt uenige om, om vi skal stoppe amningen samtidig med, for vil hun opfatte det som straf så? Men der er det juletid og vi har lidt fridage sammen, så kunne det jo være en god anledning.. Selvom vi begge nyder amningen (mor + datter)
Skal hun sove helt alene i værelset eller skal far eller mor sove i sengen i samme rum? eller er det en dårlig ide? VI så jo en udsendelse for ikke så længe siden, at børnene bare skal blive i samme seng som forældrene, hvis ikke det generer forældrene, på et tidspunkt skal de nok finde deres egen seng, men det er vi heller ikke helt enige i...Det er ikke muligt pga pladsmangel at have hendes egen seng i samme rum som vores...så det er enten eller
Skal hun i egen seng og så op og ammes om natten eller skal det bare være en kold tyrker?? uha...
Hun er meget morsyg og tryghedssøgende og har vænnet sig til vores åndedrag m.m. men er det i bund og grund bare en dum undskyldning?
Hvormeget skal et 1årigt barn drikke om dagen?
Hun drikker ikke selv af kop endnu - jo når hun får det, men vi har prøvet mange forskellige med tud på og dem gider hun ikke, så hun drikker af alm glas eller flaske som os andre og sådan har det været siden hun var ganske lille.... Vi tænkte hvis hun fik en anden kop kunne hun jo selv tage når hun var tørstig? Men det andet fungerer jo fint
Håber på et godt svar som altid :-)
Med venlig hilsen
en mor der godt kunne tænke sig en helt nats søvn....