Svar: Aftenputning - 6 mdr.
2. december 2008
Alder:
6 mdr.
Kære mor
Nu er der jo forskel på børns gråd og hvordan man gør tingene og når jeg ikke kan være til stede og fornemme hvad der sker, så er der kun de sorte bogstaver at gå ud fra "han græder i 45 minutter" og det synes jeg er meget, når man ser det sort på hvidt.
Det lyder dog som om at det hos jer har været den rigtig løsning og at græde i 10 minutter ser jeg slet ikke som noget problem. Nogle søvnforskere taler faktisk om at visse børn har brug for at græde en lille smule inden de falder i søvn. At barnet på den måde kommer af med 'overskudsenergi' og har det bedre og falder helt til ro efter en kort grædetur.
At han om dagen falder så fint i søvn unde brystet lyder rigtig godt. Det er meget flot!
Om natten må du prøve at vurdere om det er et reelt behov for mælk, måske spiser og drikker han ikke mælk nok i løbet af dagen... selvom han nu er 6 måneder gammel og får masser af skemad, så er mælken fortsat meget vigtig og dækker både hans behov for kalk men også hans behov for væske. Du skal derfor sikre dig at han ikke søger brystet så meget om natten, fordi det er et reelt behov.
Planen du tidligere har sendt ser fin ud, men du skal naturligvis sikre dig at han drikke nok. Nogle børn bliver så forstyrrede af alt muligt, at de slipper brystet for tidligt og egentlig ikke drikker det de har behov for, så prøv om du kan holde ham lidt mere til ilden, når du ammer om dagen og hold fast i de tidspunkter du tidligere har sendt mig.
Hvis han spiser og drikker godt, som planen foreskriver, så tænker jeg at det må handle om suttebehov og tryghed. Derfor må du prøve om du kan lulle ham til ro uden at han får bryst, evt. bare ved at putte med ham, vugge ham lidt når han ligger ved siden af dig i sengen, evt. forsøge med en sut eller med en finger, så han stille og roligt vender sig til ikke at have mad og tilsidst gerne helt skulle kunne undvære at sutte, men bare kan nøjes med beroligende ord og kærtegn.
- og ellers må far også tage over om natten, for han kan jo af gode grunde ikke amme og det lyder som om at far og søn har fundet en god rytme og putterutine om aftenen, som også kunne fungere om natten ...
Jeg håber du hermed er hjulpet videre på vej og har fået lidt ro i sindet :o)
Rigtig god jul til jer alle fire :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske