Brev:
Aftenputning - 6 mdr.
2. december 2008
Alder:
6 mdr.
Aftenputning - 6 mdr.
Hej Helen
Tak for dit svar ang. en fornuftig madplan. Det er noget der optager mange mødre kan jeg se, når jeg kigger på din brevkasse.
Jeg vil gerne spørge lidt ekstra ind til aftenputningen. Det er sådan, at min lille dreng ingen problemer har med at lægge sig til, at sove om dagen. Jeg ammer ham, og så skifter jeg ham og giver ham sovetøj på, så når jeg lægger ham ud er han spilvågen og pludrer og smiler (eller brokker sig, hvis han er lidt for træt). Jeg stiller ham ud og siger godnat, hvorefter han falder i søvn af sig selv. Engang i mellem er jeg nødt til at vugge i 2-3 min.
Om aftenen havde vi det problem, at uanset hvornår jeg tog ham fra brystet, om han sov eller var vågen, eller han glippede med øjnene - ja, så vågnede han op til dåd, også selvom han var dødtræt, og så kunne vi have den kørende hele aftenen. Med en dreng der var for træt, men som ikke ville/kunne falde i søvn uden, at ligge ved brystet.
Derfor besluttede vi, at min mand skulle tage over om aftenen:
- jeg ammer i stuen
- min mand skifter ble og giver nattøj på
- de går op og læser en lille bog, bulders regnvejrsbog (han er nu mest interesseret i at sutte på den:0)
- så bliver han lagt i seng og min mand synger lille peter edderkop siger godnat og går ud af værelset
- ch begynder at græde og min mand går ind med jævne mellemrum og trøster.
- den første aften tog det 45 minutter - derefter er der blevet skåret 10 minutter af hver dag, så der nu går ca. 10 minutter før han sover.
Grunden til at jeg skriver igen, er at du syntes det var for lang tid, han skulle ligge og græde. Men det læste jeg først da de var kommet ned på 10 minutter. Netop fordi tiden før han sov, svandt hurtigt ind aften eller aften fortsatte vi. Spørgsmålet er nu om det mon er ok, at fortsætte eller om vi ska gå tilbage til at det er mig der lægger Ch?
Tilsidst, jeg har det samme problem om natten, han vil ikke give slip frivilligt på brystet og når jeg tager ham fra, fordi han er færdig med at spise, vågner han og brokker sig elller leger traktor med munden. Jeg kan kun få ham til at sove ved at amme ham igen (og igen og igen). Jeg kan ikke helt forstå hvad der sker, jeg havde aldrig den slags problemer med hans storesøster. Men jeg ved at jeg snart trænger til mere end ca. 3-5 timers søvn om natten.
På forhånd tak og en glædelig jul, når vi når dertil!
Venlig hilsen
en træt og uforstående mor