Svar: Rosiner og jern
2. december 2008
Alder:
10 mdr.
Kære Pia
Små børn under 3 år bør ikke spise mere end ca. 50 gram rosiner om ugen, de kan få lidt rosiner en gang imellem, men bør ikke få det hver dag.
Rosiner kan have et højt indhold af svampegiften ochratoksin A, som stammer fra skimmelsvampe og er kræftfremkaldende. Det betyder ikke noget, hvis børnene spiser mange rosiner én dag og ingen de næste. Det er det totale indtag over en længere periode, som skal begrænses. Det er uden betydning om man købe økologiske, lyse eller mørke rosiner.
Hvis din drengs jerndepoter er lave, så er det vigtigt at du giver ham dagligt jerntilskud. Det gives som du har forsøgt gives som dråber, men man kan også købe smagsneutralt pulver der drysses på f.eks. frugtmos. Det hedder Babyfer. Hvis det ikke fåes hvor du bor, så kan du bede familien i DK om at sende det til dig.
I DK anbefales det at man giver jern dagligt fra 6 måneders alderen med mindre barnet får mindst 400ml jernberiget modermælkserstatning. Jernoptagelsen bliver ringere, når barnet begynder at få overgangskost, og væksthastigheden er fortsat stor. Det er derfor vanskeligt at dække det ammede barns jernbehov uden tilskud i overgangskostperioden.
Jerntilskuddet gives for at forebygge jernmangel i 2 leveår, så hvis I på nuværende tidspunkt har fået konstateret at jeres dreng har lave jerndepoter, så synes jeg han bør have ekstra jerntilskud - prøv at tale med lægen omkring det.
Fortsat held og lykke med ham og rigtig god jul:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske