Svar: Gråzone - fortsættelse
1. december 2008
Alder:
5 år, 2 mdr.
Hej Elsebeth
Et eller andet sted, så tænker jeg at det er rigtig svært for jeres dreng at sætte ord på og at kræve at han skal, gør det nok endnu sværere ... Så jeg tror faktisk det handler mere om at du prøver at give lidt forslag "bliver du bare så ked af det lige nu", for så kan han måske bedre rette dig og sige "jeg er ikke ked af det, jeg er sur!" og så kan I mødes der.
Jeg tænker også at det måske kan hjælpe ham hvis du kunne tegne nogle forskellige ansigter (smileys) - et neutralt, en der er ked af det, en der er sur og så bede ham fortælle hvordan han har det. Du kan godt fortælle ham at man kan have et ansigt uden på og have et andet ansigt inden i. Du skal naturligvis ikke bruge dette, når han er rigtig ked af det og frustreret, men brug det i dagligdagen og spørg ind til hvordan han har det.
Jeg har en kollega der blandt andet i sit arbejde med børn i sorg, har haft stor glæde af at give barnet en særlig blød og rund sten i lommen. Jeg tror måske du kan bruge dette og at det kan hjælpe både dig og din dreng ... det er i hvert fald et forsøg værd.
Det går ud på at finde en blød og dejlig sten, som er en "magisk sten". Når din dreng bliver vred, ked af det, føler at han har brug for at få mors opmærksomhed, når lillebror fylder for meget og han føler sig generet af ham, så skal han komme og lægge stenen i din lomme. Han behøver ikke sige noget, bare lægge stenen i lommen og når han gør det, så ved du at han har brug for at blive krammet, brug for at blive set og du kan give ham masser af fysisk kontakt og nærhed som får ham til at slappe af og giver lidt ro. I skal så naturligvis huske at give ham stenen i hans egen lomme hver dag, så han altid har den hos sig og derved lettere husker at bruge den ...
Et simpelt redskab, som måske vil virke fordi det ikke kræver ord, men bare et meget konkret signal om at lige nu skal du se mig :o)
Ellers tænker jeg at de pædagogiske konsulenter må hjælpe dig lidt videre :o)
Fortsat held og lykke og rigtig god jul.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske