Brev:
Anden mad end amning - 4 mdr.
1. december 2008
Alder:
4 mdr.
Anden mad end amning - 4 mdr.
Hej Helen!
Så er vi netop startet på den meget spændende tid, hvor Thilde får lidt andet mad end amning. Vi havde sp i sidste uge og fik grønt lys til at starte stille og roligt, fordi Thilde trives fint (7.5 kg og 68 cm - 18 uger gammel) og tilsyneladende er meget interesseret når vi spiser. Hun bliver 5 mdr den 21.december.
Jeg har lidt forskellige spørgsmål ang. skemad.
Thilde har siden i onsdags fået lidt hjemmelavet kartoffelmos hver aften og fået 3-7 små teskefulde; noget kommer ud igen men hun er tydeligvis mere og mere med på hvad skeen skal og også hvad hun skal med det der er på skeen...
Hvornår kan man eks blande lidt gulerod i mosen - hvor længe skal der generelt gå før man laver en ny variation?? Dette spm gælder både grød og mos.
Kan vi f.eks prøve at lave grød (jeg har til en start købt hirseflager) og give hende det om morgenen i stedet for mos om aftenen allerede nu eller er det at forvirre Thilde og hendes mave??
Skal der frugtmos på grød allerede fra starten eller skal de første par grødmåltider være uden "pynt"?
Kan frugtmosen fra starten være af bær eller skal man helst starte med æble/pære??
Hvordan er det lige med at gemme grød/mos?? På nuværende tidspunkt spiser Thilde jo langtfra noget der minder om en portion og det ville derfor være fint at lave kartoffelmos til to dage og så lune det i mikroovnen dagen efter - det der skal gemmes tages selvfølgelig fra inden Thilde spiser af det dag 1 - kan man det?
Jeg laver mosen af kartoffel, HIPP MME og en klat smør/tsk rapsolie. Jeg har aldrig før brugt MME, så jeg er lidt på bar bund med hvordan det er med holdbarhed, opvarmning etc...
Vejledningen på pakken med MME siger at man skal køle det kogte vand ned til ca 50 grader før man blander det med pulver - betyder det noget for næringsstofferne om man blander det sammen når vandet er varmere og så lader det køle lidt af bagefter - det synes jeg er nemmere?? Der står ikke noget på pakningen om dette...
Hvad er det der "bestemmer" hvornår Thilde kan få mere end et måltid skemad om dagen??
Thilde sover stadig sine 11 timer om natten og har det i det hele taget rigtig godt; kom sig fint over en forkølelse for et par uger siden og knokler på motorisk; triller mave til ryg og maver sig rundt i en cirkel; nogle gange også lidt baglæns. vi er startet til babysvømning og det er et hit; hun mosler rundt og er dødtræt bagefter. Hun har virkelig fået power på sin stemme og snakker ind mellem som et vandfald!
Tak for hjælpen med spørgsmålene!
Decemberhilsner Katrine