Svar: Spiser han ok?
28. november 2008
Alder:
10 mdr.
Kære Christina
Set udefra, så kunne jeg godt tænke mig at din dreng blev tilbudt mellemmåltider som bestod af rigtig mad og ikke flaske. Han har dog fortsat behov for at få mælk (mme) fordi han derigennem får sit jernbehov dækket, men det er en balance, - lige nu tilbyder du både mælk af flaske og mælk af kop. Jeg synes du i stedet skulle nøjes med at tilbyde mælk af flaske 2 gange dagligt og så kun tilbyde mælk af kop 2 gange dagligt - ellers skal han tilbydes vand og mere rigtig mad.
Hvis han ikke når op på 400ml mme dagligt på denne måde, så vil det være en god idé at tilbyde ham jerntilskud dagligt indtil han er et år.
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Tidlig morgen 04: Flaske med mme
Morgen kl.7.30: Havregrød lavet med mme eller sødmælk, mælk eller vand af kop.
Formiddag 9.30: ½ bolle med smør, ost, frugtmos, frisk frugt i hånden, vand af kop.
Puttes til formiddagslur uden flaske
Frokost 12.30: Rugbrød med forskelligt pålæg, meget gerne fiskepålæg som makrel, sildepostej, rognguf. Tilbydes rester fra aftensmaden som frikadeller i stykker (kød eller fiskedeller), kogte pastaskruer, grøntsagsmos eller kogte grøntsager som ærter, majs og gulerod. Vand af kop.
Puttes til middagslur uden flaske
Eftermiddag 15.30: En portion tykmælk med frugtmos, rugbrødsdrys, müsli eller lignende, ½ bolle med smør, ost, frisk frugt i hånden, vand af kop.
Aften kl.18: Det samme som I andre spiser - lasagne, spaghetti med kødsovs, frikadeller, fiskefiletter, laks, grøntsager moset med lidt sovs eller som han selv holder i hånden og dypper i sovs, ris med sovs osv. Vand eller mælk af kop.
Suppleres evt. med en portion frugtgrød med mælk til dessert, vand eller mælk af kop.
Puttes til natten med en flaske mme ca kl. 20
Jeg håber at ovenstående plan giver lidt idé til hvordan I kommer lidt videre, hos jer er det ved at være tiden til mere rigtig mad, mere det samme som I andre spiser :o)
Fortsat held og lykke og rigtig god jul:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske