Svar: Den rasende Diskodronning på 7 mdr
16. april 2004
Alder:
7 mdr.
Kære Annette
Ifølge dinbeskrivelse så spiser Annalea så godt at hun ikke har behov for amning om natten. For hende handler amningen om natten om trygheden ved det kendte, hvilket man jo ikke kan fortænke hende i,- hvem ville ikke vælge den ægte vare fremfor en flaske.
Når hun falder til ro, ved at få lov til at komme over i jeres seng, hvorfor gør I så ikke bare dette? I stedet for at kæmpe med at få hende til at falde til ro i egen seng, så tror jeg det ville være godt i en periode bare at lade hende komme over, lægge hende til brystet og få hende til at sove videre.
I skal naturligvis fortsat putte hende i egen seng, så hun lærer at det er der hun skal sove og der puteritualet foregår, så det er kendt og dermed trygt for hende. Når hun så vågner til midnat, så tager du hende over til dig og giver hende lidt bryst. Da hun sikkert ikke er sulten, men kun hyggesutter, så prøver du at forkorte ammetåren og få vorten drejet ud af munden på hende, så hun stille og roligt lærer at sove igennem uden brystet ved munden. Det kræver tålmodighed og tager lidt tid, men det kan læres.
I stedet for at amme, altså når ud afbryder amning, så kan du forsøge at trøste på en anden måde, f.eks. ved at vugge hende lidt, ved at holde på hende hofte, at stryge hende over håret eller hvad du nu synes. På den måde får du indført en anden måde at få hende til ro på, som du så forhåbentlig kan overføre og bruge, når hun så vågner i egen seng.
For at ovenstående skal lykkes skal du naturligvis være sikker på at hun får den mængde mad og væske som hun har behov for i løbet af dagen, så du er helt sikker på at hun ikke vågner fordi hun er sulten.
Håber det vil lykkes for jer. Fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske