Svar: Bliver hun mæt nok?
16. april 2004
Alder:
3 mdr.
Hej med dig
Det er normalt at børn omkring 12 ugers alderen sætter mælkeproduktionen op, fordi de her har appetitspring og dermed har behov for mere mad. Så det er helt rigtigt det hun fornemmer din datter har gjort.
Umiddelbart så burde der ikke være noget i vejen for at du giver din datter en flaske om aftenen. Der er naturligvis altid en risiko for at barnet vil foretrække flasken fremfor brystet, da det er noget nemmere at spise af flaske, men da amningen har fungeret så godt og hun nu er så gammel som hun er, så tror jeg ikke at dette vil ske på nuværende tidspunkt.
Før hun er 4 mdr. skal du give hende almindelig modermælkserstatning. Efter 4 mdr´s alderen kan du give hende vælling, som er som en tynd grød og derfor kan mætte lidt mere. Vælling er en tilskudsblanding og derfor ikke et fuldgyldigt ernæringsprodukt som almindelig erstatning. Giver man vælling imellem 4-6 mdr´s alderen må man derfor kun give max to flasker i døgnet, resten skal være almindelig erstatning eller modermælk.
Når du begynder at give flaske så er der også altid en risiko for at din egen mælkeproduktion bliver nedsat. Jo mere hun spiser hos dig, jo mælk får du og omvendt. Men hvis hun spiser hyppigt dagen igennem og også om natten, så kan en flaske om aftenen godt være en god løsning for nogle. Der sker efter min mening ikke noget ved at forsøge, så kan du se, hvad hun siger til det.
Fortsat held og lykke med hende.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske