Svar: Udvikling 4 mdr
16. april 2004
Alder:
4 mdr.
Kære Stella
En stor del af din datters videre udvikling,- at begynde at krybe, kravle og sidde selv, foregår fra maveliggende stilling. Derfor er det vigtigt at din datter bliver lagt på maven og på den måde gradvist bliver dygtigere tilat at løfte sig op. Derved styrkes musklerne, bevægelserne og balancen. Din datter bør derfor være på maven dagligt.
Men ud fra din beskrivelse, så er du jo også meget opmærksom på dette. Det er fint at I udnytter muligheden for at bade sammen og have hende på maven her. Lig også med hende på jeres egne maver og på jeres lår og udnyt puslepladsen til at få hende lagt på maven. Ved puslebordet kan det være en rigtig god idé at sætte et spejl op for endevæggen, så hun, når hun ligger på maven, kan løfte sig op og se både sig selv og dig i spejlet.
gør det til en vane at lægge hende på maven på gulvet, når du lægger hende fra dig. Det kan godt være en god idé at lægge noget under hendes brystkasse, f.eks. en ammepude, så hun bliver løftet lidt op, men så længe hun ikke har kræfter i armene til at løfte sig, så sker det du beskriver at hun får hovedet ned i tæppet og hun bliver naturligvis ked af det.
Når hun græder skal du naturligvis tage hende op og trøste hende. Hun skal ikke ligge på maven i længere tid, hvis hun ikke vil. Det vigtige er bare at hun dagligt bliver lagt på maven og at man tænker over dette og det er mit indtryk at det gør du.
Hun lyder som en fint stimuleret pige.
Fortsat held og lykke med hende.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske