Svar: 8 mdr og spørgsmål om kost, afføring, udvikling, sprog
16. april 2004
Alder:
8 mdr.
Kære Tøsen
Med hensyn til kosten så er der to ting i det, når din søn bliver irriteret. For det første så har det betydning for hans appetit, hvor meget du ammer. Modermælken kan godt tage en del af pladsen op for den egentlige mad. Hvis du stadig ammer ham om natten, så kan det godt være at han af den grund mangler appetit i løbet af formiddagen og til frokost. Om aftenen vil din mælkemængde naturligt være mindre, hvorfor han har mere appetit der.
for det andet, så handler det måske om at han er ved at nå en alder, hvor han gerne selv vil være lidt mere med. Omkring 8 mdr´s alderen kan ham måske tygge og hvis du giver ham små stykker mad, som han selv kan spise med fingrene, så er det måske mere interessant og du kan veksle lidt imellem de forskellige.
Fra 8 mdr´s alderen kan du give ham meget af det samme som du selv spiser. Det vil også sige ris og pasta. Af grøntsager kan du give rosenkål, grønkål, spinat, grønne bønner, ærter, majs, porrer, tomater uden skræl, agurk, advokado. Det er kun fantasien der sætter grænser.
Har man et barn som ikke er så vild med grøntsager, så kan det være en god idé at lave lidt grøntsagsmos og komme det på brødet, som smørrepålæg.
En hård, stiv afføring er som regel tagn på at barnet ikke får nok væske. Du skal derfor sørge for at han får nok at drikke. Du skal give ham mælk og vand. Lidt juice, evt. fortyndet er også i orden. Det er helt normalt at man kan se noget af maden komme 'ufordøjet' igennem systemet. Du skal fortat give ham det.
Frugt er også med til at holde maven i gang. Du kan give frugt oven på grød eller give ham frugt i stykker. Du kan give al slags frug og skifte imellem kogt og frisk frugt. Giv ham også gerne bær.
Et forslag til en dagsplan for kost kunne se sådan her ud:
Morgen: grød, evt bryst eller mælk af kop
Formiddag grød med frugt
Frokost: rugbrødsnitter med pålæg
Eftermiddag: bolle med ost og frugt i stykker
Aften: stykker af forskellige grøntsager, kød, fisk, ris, pasta og evt. frugt som dessert.
Sen aften: evt. bryst
Med hensyn til at du ikke er der og din søn bliver ked af det, så hænger dette sammen med hans alder. Netop børn i 8 mdr´s alderen øver sig i at være væk fra forældrene. Du ser det, når han begynder at kravle. Fra at sidde på skødet, så rykker han ned og sidder ved fødderne og langsomt tør han bevæge sig længere og længere væk, imens han sikrer sig at mor er der. Lige i øjeblikket savner han dig derfor og det er naturligt.
Det kan være en god idé at lave en lille billedebog/fotoalbum, hvor der er et billede af dig, ham, far, bedsteforældre, hunden, bilen eller hvad I nu har og synes. Bogen kan man så tage frem og kigge i og han kan lære hvad de forskellige hedder og ved billedet at dig, kan far fortælle at mor er på arbejde, men kommer igen. Det hjælper nogle børn.
Med hensyn til det sproglige, så tror jeg det er vigtigt at din mand taler til din søn på sit eget sprog og du på dit sprog. Det kan godt være at jeres søn så bliver lidt senere til at tale, fordi han skal forholde sig til to forskellige sprog og det er naturligvis svært, men da I begge udtrykker jer bedst på jeres modersmål, så er det vigtigt at tale til ham på dette. Han lærer så to sprog og det er da en gave at vokse op med dette.
Fortsat held og lykke med ham.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske