Brev:
8 mdr og spørgsmål om kost, afføring, udvikling, sprog
16. april 2004
Alder:
8 mdr.
8 mdr og spørgsmål om kost, afføring, udvikling, sprog
Hej helen
Jeg vil gerne spørge dig om nogle forskellige ting angående min søn. Jeg har en søn, der er 8 måneder om en uge.
Han får ca. 3 måltider fast føde om dagen, udover at jeg stadig ammer ham. Men det er som om han ikke rigtig gider det fast føde. Aftensmaden er han helt vild med, og spiser meget af det. Men om morgenen og til frokost og hen ad eftermiddagen, spiser han næsten ingen ting. Jeg har prøvet med alt. Han spiser 2-3 bider, og så gider han ikke mere.
Han bliver meget ofte irriteret når han spiser, hvordan kan det være? Kan det have noget at gøre med, hvis der er klumber i maden, at han bliver irriteret og græder ved måltiderne?
Om aftenen, giver jeg ham altid kartoffelmos med grøntsager og kød eller fisk. Ind i mellem blander jeg det med sovs. Men jeg synes det er begyndt at blive alt for ensformmigt, at jeg kun veklser mellem 3-4 retter. Har du foreslag til andre aftensmads retter, jeg kan give ham?
En anden ting er hans afføring. Er det normalt, at afføringen er meget stift?? Den er ihvertfald ikke lind. Det er nærmest stift, og lidt grødet. Som om det er ufordøjet. Ofte kan man se hvad han har fået til aftensmad (stykker af kartofler mm).
Er det normalt?
Et 3. spørgsmål. Jeg går på arbejde, og hans far passer ham i dagtimerne. Han virker tit ked af det, når jeg ikke er der. Hvordan kan det påvirke ham psykisk, at mor ikke er der, når han er ked og ikke kan forstå hvor jeg er?
Tilsidst. Min mand kommer fra et andet land, og snakker kun hans eget sprog til vores søn. Jeg snakker selvfølgelig kun dansk til ham. Har du nogen viden om, hvordan det kommer til at påvirke barnet, både sprogligt og psykisk, at han vokser op med to forskellige sprog?
På forhånd tak for svarene, og tak for en god brevkasse.
Med venlig hilsen
Tøsen.