Svar: Skriger når han får mad og æg til børn
16. november 2008
Alder:
7 mdr.
Kære Grete
Når børn skriger, når de skal have mad, så er det ofte et udtryk for at de enten gerne selv vil være mere deltagende eller at det simpelthen går for langsomt.
Derfor er det rigtig fint, at du forsøger at få ham til at sidde med lidt i hånden selv imens du giver ham skemad - det kan være et stykke agurk, en brødskorpe, en kartoffelbåd, et stykke kogt blomkål, broccoli eller lignende, altså noget af det I andre spiser og som smager af noget og så give ham skemaden ved siden af.
Du kan også prøve at give ham lidt sovs på tallerkenen og vise ham hvordan han kan komme lidt sovs på maden han har i hånden og føre det videre op til munden, så han på den måde bliver afledt lidt.
Derudover er det ofte en god idé at servere maden rimelig hurtigt, så det kører i en lind strøm og han ikke har tid til at blive afledt og tænke på alt muligt andet.
Du har naturligvis ret i at tandfrembrud kan spille ind og være en årsag .. måske vil en ristet rugbrødsbjælke hjælpe lidt her :o)
En anden mulighed er selvfølgelig at han har fundet ud af at han ved at skrige får en opmærksomhed som han ellers ikke får. Der er naturligt lidt kamp om opmærksomheden hjemme hos jer med 2 hold tvillinger og alle fire drenge og hvis man ikke kan det ene, så kan man jo sætte sig og skrige ...
Jeg tænker derfor at aflede ham eller forsøge at give ham opmærksomhed på en anden måde, måske vil være en idé. Når han skriger så kan du f.eks. sige "sikke du kan skrige, kan du også sige som en bil, bbrrr ..." og på den måde få ham til at lave andre lyde og samtidig få opmærksomhed på det :o)
Jeg håber det kan hjælpe dig lidt ...
Med hensyn til æg, så angiver sundhedsstyrelsen og fødevarestyrelsen ikke mængde af æg, når der er tale om børn. Førhen i tiden lød anbefalingen 1 æg om ugen til små børn, men sådan er det ikke mere.
Jeg har tidligere prøvet at finde noget omkring kolesterol og æg. Det jeg har fundet ud af er at selvom æggeblommen har et relativt højt indhold af kolesterol, så er det først og fremmest madens indhold af mættet fedt, der påvirker blodets kolesterolindhold.
Det er også sådan at der hos mennesker er fundet meget store forskelle, således at nogle mennesker kan spise rigtig meget æg uden at det ses på blodets kolesterolindhold. Andre mennesker kan ikke ret meget æg uden at det vil give udslag på en blodprøve.
Der skulle også være undersøgelser som viser at æg kan være med til at ændre balancen mellem det "dårlige" kolesterol (LDL-kolesterol) og det "gode" kolesterol (HDL-kolesterol).
Da man ikke ved, hvordan den enkelte reagerer på æg's indhold af kolesterol, er det for voksne almindeligt anbefalet ikke at spise mere end 3-4 æg om ugen. Det gælder også, hvis man har fået konstateret forhøjet kolesterol.
Derfor vil jeg umiddelbart sige at 1 til max 2 æg om ugen må være det der anbefales til små og mindre børn.
Håber du er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke med dem alle fire:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske