Svar: Vores søn vil ikke spise - 7 mdr.
16. november 2008
Alder:
7 mdr.
Kære Jeanette
Det er lidt svært for mig lige at gennemskue, hvad der sker hos jer, så jeg vil give dig lidt muligheder og så må du selv vælge til og fra ...:o)
Der er nogle børn som meget let lader sig forstyrre, når de skal spise. De har rigtig svært ved at holde fokus på maden, de hører og ser alt omkring dem og er ligesom meget mere interesseret i alt det andet end i skålen med grød. Derfor er man til disse børn nødt til at finde sit bedste skuespillertalent frem og hjælpe barnet med at holde fokus.
Sæt ham i den høje stol foran dig, hold skål med grød/mos i din ene hånd og skeen i den anden. Fang så hans opmærksomhed ved at bruge din stemme og din mimik. "mmm mam mam mam, dejlig mad" åbne munden (han spejler sig i dig), ind med skeen, synke og igen "mmm mam, mam, smager godt", åbne munden ind med skeen. Det skal køre i en jævn strøm, så han ligesom ikke får mulighed for at blive afledt af andre ting. Når han så alligevel en gang imellem bliver forstyrret af et eller andet, lyden af en hund der gør, posten der kommer på besøg eller lignende, så bekræft at det hører du også "hov der var en hund, vov-vov siger den", giv ham lidt vand at drikke og fang ham så igen "hej skat, er du klar, mere mad, mmm mam mam" og så starter I forfra.
Du skal altså virkelig gøre en indsats for at få ham til at spise og holde koncentrationen og du skal sætte ham i den høje stol foran dig og lade ham spejle sig i dit ansigt. Så når du åbner munden, så åbner han også munden.
Derudover er det rigtig vigtigt med en fast plan for dagen. Netop det at ting sker til samme tid og på samme måde giver genkendelighed og det vil derfor på sigt hjælpe jeres dreng til at finde ud af hvad der skal ske. Det er således nødvendigt for at han forbinder det at sidde i den høje stol med at spise, så det er bestemt ikke et problem at han sidder i den :o)
En fast plan for dagen gør også at du lærer ham at spise på bestemte tidspunkter - fuldstændig ligesom I andre gør, vi spiser morgenmad, frokost og aftensmad og det er altsammen med til at påvirke hans indre ur og sultfornemmelse og lyst til mad.
En fast plan for dagen gør i øvrigt også at indtag af mælk og mad ikke kolliderer, så du er sikker på at hans manglende interesse for mad ikke skyldes for stort et indtag af mælk. I forhold til hans alder vil 4 flasker dagligt være fint og ved siden af dette 3-4 måltider skemad.
Derudover så skal du medtænke at han måske ikke rigtig gider skemad, der er jo børn, som springer skemaden mere eller mindre over og i stedet gå igang med mad i mindre stykker. Du skal også medtænke at han netop med den alder han har, skal have masser af variation og smagsstimulering. Jo mere forskelligt jo bedre og som udgangspunkt skal han spise det samme som I andre.
Og så skal du sige til dig selv at det ikke betyder så meget hvor meget der glider ned, lige nu er det vigtigste at I følger en plan for dagen, hvor han tilbydes lidt og spiser han kun 4 skefulde og gnaver i en brødskorpe eller et stykke frugt, så er det fint. Det handler om at han kommer ind i rutinen med at få lidt og måltider skal ikke trække ud til at vare 1 time. I stedet skal han tilbydes små hyppige måltider, så glider der ikke så meget ned på det ene tidspunkt, så gør der forhåbentlig til det næste :o)
En plan for dagen, hvor vi prøver at tage lidt hensyn til at han ikke må finde maden kedelig og at han måske gerne vil have lidt mad med bid i, kan se således ud:
Tidlig morgen 05/06: Flaske med mme
Morgen 7.30-8: Havregrød, vand af kop
Formiddag 9.30: Frugtmos, frisk blød frugt i hånden, det kan være appelsinbåde, kiwi, blomme, fersken eller lignende som han kan sidde og sutte på. Du kan også prøve at give ham bittesmå stykker bolle med lidt smør eller ost. Vand af kop
Puttes til formiddagslur uden flaske
Frokost 12: Grøntsagsmos med kød eller fisk, du må gerne købe en middagsret på glas, det er helt fint. Forsøg så også med bitte små stykker bondebrød med lidt forskelligt smørbart pålæg, gerne fiskepålæg som sildepostej, makrel, tun, rognguf eller lignende. Tilbydes agurkestænger, ristede rugbrødsbjælker eller lignende i hånden. Vand af kop.
Puttes til middagslur med en flaske
Eftermiddag 15.30-16: Tilbydes en lille portion flerkornsgrød med frugtmos, frisk frugt i hånden som om formiddagen og kan også her tilbydes små bitte stykker bolle med lidt smør. Vand af kop
Aften 18: Tilbydes det samme som I andre spiser og retter med hakket kød er gode startere. Han må gerne få ris med sovs, det kan være f.eks. boller i karry, han må gerne få indmaden af en frikadelle i sin grøntsagsmos, han kan få kartoffelmos og millionbøf, farsbrød, laks, lasagne osv. Det I andre spiser, retter som smager af noget og som børn ofte godt kan lide. Tilbydes kogte blomkål og broccolihoveder, kartoffelbåde og lignende at gnaske i selv. Vand af kop.
Puttes til natten med en flaske ca 19.30
Sen aften 23-24: Flaske og sover til næste morgen tidlig uden mælk
Tilsidst lige en opskrift på havregrynsboller, som både børn og voksne vil elske:
150g havregryn og 7 dl vand blandes og står i 10 minutter.
50g gær, lidt salt og lidt sukker, 1½ spsk. olie og 2 dl A38 blandes i havregrynene og tilsidst tilsættes ca 750g hvedemel.
Det hele æltes og dejen må gerne være lidt klistret. Hæver ca 1 time, slåes ned og formes til boller (ca 20 stk). Bollerne hæver 20 minutter, pensles med æggehvide, drysses med havregryn og bages ved 200 grader i ca 20 min.
Jeg håber at ovenstående hjælper lidt videre på vej, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske