Svar: At sove igennem uden at spise om natten
15. november 2008
Alder:
6 mdr.
Kære Sofie
Det er en rigtig fin plan for dagen du har sendt og jeg er helt enig med dig i at din dreng ikke vågner fordi han ernæringsmæssigt har behov for bryst midt om natten, det handler nok snarere om trygheden og behovet for at være dig nær ... :o)
Ligger han ved siden af dig i sengen, for så er det naturligvis vigtigt at du prøver at putte ham i hans egen seng. Hvis han ligger med brystet tæt ved sig, så er det jo svært at undvære det :o)
Ellers tænker jeg at du må forsøge at hjælpe ham videre i søvnen ved at skifte stilling, vende ham om på siden, kærtegne ham lidt, berolige ham med et stille shhh, holde ham i hånden osv. så han atter bliver rolig og kan sove videre fordi han kan mærke at du er der og passer på ham.
Hvis du fornemmer at han har brug for brystet for at kunne sove, så må du give ham brystet, men forsøge at gøre det kortvarigt. Hvis du her plejer at tage ham over i sengen og ligger og ammer ham der, så gør du som du plejer. Men du skal så tage brystet ud af munden på ham, så han ikke får lov til at fylde sig med mælk, men kun bliver rolig. Samtidig skal du så også vugge ham lidt ved at holde dine hænder på hans hofte, kærtegne hans hoved, hans pande, hans hår, holde hans hånd osv. så du stille og roligt får sat noget andet i stedet for bryst. Tanken er altså at du ved at fjerne brystet igen og igen og erstatte med kærtegn og beroligende ord, tilsidst kan nøjes med netop disse ord og kærtegn, når han om natten vågner og har brug for at vide at du stadig er der.
Når han vender sig til at sove uden brystet og kunne nøjes med din stemme, så begynder han at sove igennem om natten. Samtidig bliver han naturligt ældre og dermed også motorisk mere dygtig, så han begynder også selv at kunne finde en ny stilling om natten og har ikke længere brug for din hjælp til stillingsskift, som han har lige nu:o)
Fortsat held og lykke med ham.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske