Svar: Forkølet - ændret afføring
16. april 2004
Alder:
2 mdr.
Kære Siljes mor
Små børns afføring vil, når de ammes, ændre sig lidt i perioder. Det hænger sammen med at modermælken jo dannes ud fra, hvad moderen spiser. I princippet kan man som ammende mor spise alt, men nogle fødevarer kan give barnet lidt tyndere mave. Det er helt normalt og hvis man observerer dette hos barnet kan man kæde det sammen med om man har spist noget anderledes eller andet end man plejer og så forsøge med lidt mindre af dette næste gang. Efterhånden vænner barnet sig så til det.
En normal afføring hos et lille barn er grødet, nogle gange lidt tyndere og remouladefarvet. Farven kan dog også ændre sig, alt efter hvad moderen har spist, men som hovedregel er afføringen meget lig remoulade.
Hvis din datter får feber eller på anden måde bliver mere utilpas, træt og slap, så skal du søge læge. Hvis hun har slim gennem længere tid, synes jeg også at det ville være en god idé at du fik lægen til at lytte på hende, også selv om hun virkede frisk i øvrigt.
Små børn kan godt blive forkølede selv om man ammer. Det er normalt at mange småbørn smittes af større søskende, også selv om de bliver ammet.
Med hensyn til hormonknopper, så hænger dette ikke sammen med at din datter har et svagt imunforsvar. Hormonknopper får hun fordi hun gennem din mælk bliver tilført hormoner fra dig.
Hvorfor din datter er mindre pylret nu tror jeg umiddelbart hænger sammen med at hun er blevet ældre. Mange børn opleves mere pylrede i 4-6 ugers alderen, hvor de har behov for at sætte mælkemængden op og ved at pylre bliver de lagt mere til og der dannes mere mælk. Jeg tror derfor ikke at det hænger sammen med hendes forkølelse, mere sammen med hendes alder.
Fedtstoffet skal komme gennem mælken og indefra, så sørg for at hun spiser længe på et bryst af gangen. Hvis hun er meget tør i huden, kan du bruge lidt badeolie i vandet eller smøre hende med lidt fed uparfumeret creme. Dog kun på de tørre steder.
Fortsat held og lykke med hende.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske