Svar: Skal jeg være bekymret for min lille pige?
14. november 2008
Alder:
15 mdr.
Hej med dig
Personligt synes jeg ikke at yoghurt med rapsolie lyder særlig lækkert og heller ikke at skulle drikke sødmælk og fløde ... Jeg er mere tilhænger af at man vælge de lidt federe produkter naturligt og vælger med omtanke. At tilbyde børn ekstra fedtstof handler ikke om at give dem usund mad, men om at vælge det lidt sundere og mere varierede fedt gennem ordentlig kost.
Det er især fedt og protein der er vigtigt og sunde fedtstoffer får vi f.eks. gennem fisk. Derfor er det en rigtig god idé at tilbyde hende forskellige former for fisk, det kan som nu være makrel eller torskerogn, det kan også være sildepostej, tun, fiskefiletter, fiskefrikadeller, rejer eller lignende.
Også avokado er godt som fedtkilde og du kan lave f.eks. avokadomos som kan smøres på brøddet tilsat lidt hvidløg og citron. Du kan også lave fyldte avokado med rejer, måske det kunne være et hit :)
Derudover indeholder nødder, mandler og forskellige frø og korn også gode fedtstoffer. Du kan derfor give hende lidt müsli på yoghurten i stedet for olie og du kan med fordel give hende brød som har et højt fiberindhold + fedtindhold. Se på indholdsdeklarationen når du vælger og vælg ikke de mest fedtfattige typer.
Det er fint at bibeholde sødmælk og du må også gerne give hende ost af den lidt federe type - lillebror ostehaps, fløde hawarti, smøreost og lignende ligesom du også gerne må bruge forskellige former for smørbare produkter på brødet (minarine, smør, kærgården osv.) Men pas på med at give hende mælk at drikke hele dagen igennem. I forhold til hendes sparsomme indtag af mad, så er det vigtigt at mælken ikke kommer til at fylde for meget og hun bliver også træt af kun at blive tilbudt mælk. Lad hende også drikke vand, som er den bedste tørstslukker og som samtidig levner plads i maven til anden mad :o)
Protein er vigtigt og det får hun især via kød, indmad, æg og forskellige fuldkornsprodukter. Igen vælg brød med fiber og tilbyd hende gerne ½ hårdkogt æg, en æggepandekage, omelet eller lignende en gang imellem.
Jeg synes I skal gå lidt væk fra flasken kl. 22. Hvis lægen skønner det nødvendigt at hun får flaske, så synes jeg I skal tale med lægen om hvorvidt det så ikke bør være modermælkserstatning hun får i stedet for sødmælk og fløde. En modermælkserstatning indeholder langt bedre mineraler, vitaminer osv. for hende og må alt andet lige være sundere og mere nærende. Jeg vil i stedet anbefale jer at give jeres datter en flaske Nan 3, hvis det skønnes nødvendigt at bibeholde flasken med den alder hun har.
Jeres datter lyder til at være meget aktiv og man har jo et ordsprog der lyder "hellere lille og vågen end stor og doven.." og måske er det bare sådan Agnethe er. Hun er aktiv, energisk, bruger sig selv utroligt meget. Hun lyder jo umiddelbart til at trives og have det godt og det er sandsynligvis også derfor at jeres lægen ikke er synderligt bekymret men tager det stille og roligt.
Det lyder rigtig fint at lægen nu følger hende og vil se hendes vægt og vurdere hende igen om ca 6 uger og jeg synes det vil være relevant at du drøfter det videre forløb med lægen når I ses der. Måske vil lægen sende jer videre til børneafdeling, måske skønnes det mere relevant med en diætist .. det er lægen som bedst kan vurdere behovet her :o)
Jeg håber dog at mine tanker hjælper dig lidt videre på vej, umiddelbart lyder det ikke som om at du skal være voldsomt bekymret, hun lyder jo som sagt ikke til at mangle energi :o) Men det vil være fint at sammensætte hendes mad med fokus på hvordan hun kan få mere naturlig fedt-sammensætning via kosten og stadig tilbydes sund mad.
Fortsat held og lykke med hende.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske