Brev:
Skal jeg være bekymret for min lille pige?
14. november 2008
Alder:
15 mdr.
Skal jeg være bekymret for min lille pige?
Hej Helen.
Ja, så er det endnu en gang blevet tid til at læsse af på dig... Det er længe siden sidst. Men vi har stadig ikke den mest madglade pige.
Hendes dag ser ca. således ud:
7.30: Havregrød lavet på ½ dl havregryn, 1 dl sødmælk, 1 spsk rapsolie (hun spiser ca. 1/3 af dette) Drikker en lille smule sødmælk til
Bliver afleveret i dagpleje
9.00: En lille båd æble
11.15: Spiser ½ stk. rugbrød (de små stykker) med et godt lag smør og fx. leverpostej, makrel eller torskerogn. Herefter kommer der grønt på bordet, som hun elsker. Drikker sødmælk til
14.30: Tilbydes brød med smør - spiser meget lidt. Drikker lidt mælk
16.45: Tilbydes rugbrød med smør og syltetøj, lidt frugt, sødmælk. Spiser et par bidder.
18.00: Vores aftensmad tilsat ekstra fedtstof i form af rapsolie. Her plejer hun at spise ok. Mængder der svarer til ½-1 dl. Hun er ikke glad for kød.
19.15: 1 dl yoghurt tilsat 1 spsk rapsolie. Dette har hun i en længere periode spist det hele af - lige nu spiser hun intet, så vi holder en lille pause
22.00: Spiser i søvne en flaske med ½ sødmælk, ½ fløde - spiser 100-170 ml
Som du kan se, er vores datters kost spædet godt op med fedt! Det skal siges, at hun ikke lader sig mærke med, om det er tilsat eller ej - hun spiser samme lille mængde, hvis det ikke er i.
Jeg var til 15 mdr.s tjek hos lægen for et par uger siden. Her vejede hun 8.9 kg og var 73 cm, så hun er stadig en lillebitte prut. Lægen følger hende nu, og vi skal derop igen om 6 uger. Vi har lige fået taget blodprøver som ser fine ud. Det virker ikke som om lægen er synderligt bekymret for hende... Men jeg kan ikke lade være med at tænke på, om det virkelig kan passe, at vi skal give hende så fed og usund mad hele barndom, for at hun kan følge med vægt- og højdemæssigt?? Det kan da ikke være sundt for hendes lille krop med alt det fedt?
Lægen siger, at vi endelig skal fortsætte med at give hende så fed mad... Hvad siger du til det? Synes du der er grund til at være alvorligt bekymret? Skal jeg til at mande mig op, og bede om at blive sendt til børnelægerne?
Agnethe går sikkert - løber næsten, kravler op på alting, er glad, fuld af spilopper, fræk, fuld af temperament, siger nogle få ord - hun er i det hele taget fint med! Undtaget når det kommer til vægt og højde...
Glæder mig til at høre dine tanker om det hele...