Brev:
Aftensmad - mistet overblik
14. november 2008
Alder:
12 mdr.
Aftensmad - mistet overblik
Kære Helen
Ja hvordan starter vi nu? Pyh hvor hverdagen med tvillinger nogen gange byder på udfordringer og mange spørgsmål. Lige nu sidder forældrene og føler sig kørt over af noget meget stort og tungt :-). Jeg behøver vel ikke at sige, at der også er mange gyldne øjeblikke med to krudtugler på 1 år.
Nå men til sagen! Begge børn har haft diarre i to og en halv uge (det er blevet bedre nu) og har været ekstra trætte, på vand-sukker-salt kur 2 gange og på skånekost/”blød” mad såsom mild grød, toastbrød mv. Samtidig har de været i gæstedagpleje på de dage, hvor maverne har haft det nogenlunde.
Ovenstående er måske lidt af baggrunden for de middagsproblemer, vi har nu. Det gælder begge børn men i særdeleshed vores datter. Hun er nemlig totalt uinteresseret i at spise aftensmad og har været det i ca. en og en halv uge.
Vi serverer noget, der ligner vores mad, men med kartoffelmos til. Fx frikadeller, som de kan sidde med selv samt tomatsauce på mosen. Altså mad, som vi føler, er helt aldersvarende – måske endda i underkanten af, hvad man kan forvente af børn i deres alder. Ris og pasta duer slet ikke (vores søn er dog en del bedre til det end vores datter). Grøntsager skal nærmest blendes ind. Al maden bliver konsekvent spyttet ud og/eller smidt på gulvet. Hvis vi efterfølgende serverer fx A38 glider det hele ned.
Et par gange har vi undladt at give noget ekstra før sengetid, men så er de vågnet meget sultne, og så skal vi til at lave bananmos midt om natten.
Hos dagplejen spiser de efter sigende ret godt og uden problemer, men hjemme er der ikke rigtig nogen udvikling. Vi prøver at planlægge hverdagen, så vi kan nå at lave mad og spise sammen med børnene, men når det ikke altid. Der bliver også nemt uro omkring måltiderne (fx hvis den ene græder, den anden smider en tallerken på gulvet osv.).
Man kan jo som bekendt ikke tvinge mad i børnene, men vi synes også, at de er for små til ”spis hvad der står på bordet ellers får I ikke noget”. De kan ikke tåle at tabe i vægt (vores datter har tabt sig noget på det seneste fordi hun er begyndt at kravle – på maven - og grundet diarreen).
Vi kan godt se, at mange af brevene her i brevkassen handler om mad og spiseproblemer, og måske er vi for ambitiøse? Under alle omstændigheder har vi brug for noget viden og inspiration til at komme videre i en god udvikling så vores børn lærer at spise mere og mere varieret og ”normal” mad?
Tusind tak på forhånd!
Kærlig hilsen
2 lettere frustrerede forældre