Svar: Så giver vi hende lige en flaske om aftenen ...
14. november 2008
Alder:
2 mdr.
Kære Emils mor
Nogle børn vælger bare den ægte vare og det kan man jo et eller andet sted ikke fortænke dem i :o) Der er dog et par ting du kan forsøge i forhold til at få din datter til at tage en flaske.
Hvis man vælger at give sit barn flaske om aftenen, så er det ofte fordi man håber at barnet kan sove lidt længere fordi modermælkserstatning vil kunne mætte barnet mere. Det gør modermælkserstatning normalt - de undersøgelser jeg kender til viser at halveringstiden for brystmælk er mindre end 48 minutter, hvor det for modermælkserstatning er 78 minutter.
Nogen vælger også at tilbyde udmalket modermælk på flaske og det kan faktisk godt have en effekt. Børn der får flaske har ofte tendens til at overspise lidt og barnet vil således af flaske ofte spise lidt mere end det ville gøre ved brystet. Derfor kan en flaske udmalket modermælk nogle gange give den ekstra mæthed man søger ...
Når man vælger at give flaske, så er det ofte også fordi man som mor føler at mælkemængden er lille om aftenen, at man simpelthen ikke har mælk nok til at mætte sit barn. Man kan her naturligvis arbejde på at øge sin mælkemænge mv. og man skal også vide at mælkemængden naturligt vil være lavere om aftenen. Mælken om aftenen er der, den er dog langt mere koncentreret og det betyder at barnet netop ved 'at hænge i brysterne hele aftenen' får masser af små slurke koncentreret mælk hvorefter barnet så kan sove et lidt længere stræk om natten.
Så når man vælger at give en flaske, så er det altså ofte i stedet for at amme. Man vælger altså at springe en amning over og erstatte amningen med mælk af flaske. Det betyder så igen, at man naturligt vil risikere at mælkeproduktionen går ned. Det behøver ikke være noget problem, men man skal vide at sådan vil det være og at der derfor også altid vil være en risiko for at barnet vil foretrække flasken fordi mælken flyder lettere til barnet der :o)
Så hvis du lige vil give din datter en flaske om aftenen, så vil det altså umiddelbart være i stedet for en amning. Har hun først spist hos dig, så har hun jo sandsynligvis fået hvad hun har behov for - i hvert fald nok til at kunne sove et par timer og så vil hun ikke spise af flasken.
Nogen vælger at tilbyde flaske inden putning om aftenen og lade flasken være en del af putteritualet som både mor og far så kan deltage i. For andre fungerer det bedre at amme inden putning om aftenen og så tilbyde flaske sen aften inden man selv gå i seng. Det kan nogle gange være en fordel at tilbyde flasken her, fordi barnet er halvtsovende og derfor ikke protesterer så meget mod flasken, men bare tager mælken til sig og sover videre.
Man kan købe forskellige typer af flasker og flaskesutter. Hvis din datter bruger almindelig sut, så kan det være en fordel at vælge en flaskesut, der i facon minder om den, fordi hun så er vant til at sutte på den. Man kan købe flaskesutter i gummi og i silikone og du må forsøge dig lidt frem. De fleste børn har det bedst med en lidt eftergivelig sut og gerne med ventil, så der ikke skabes undertryk. Jeg ved at flere familier har haft glæde af at prøve Pigeon (peristaltisk sut), Nuby (blød silicone) eller Nuk (anatomisk sut i naturgummi med ventil).
Det er en god idé at holde flasken, så flaskesutten peger op i ganen, hvor sutterefleksen sidder og flasken skal forholdsvis langt ind i munden (uden at give hende kvalme :o)). Det kan være en god idé i første omgang at forsøge med udmalket modermælk fordi hun så kender smagen og tilbydes noget du ved at hun kan lide. Det kan også være en god idé at lade far eller en anden forsøge sig, fordi de ikke forbindes med amning.
Håber du hermed er hjulpet lidt videre på vej, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske