Brev:
Nægter at spise sin aftensmad
14. november 2008
Alder:
2 år, 4 mdr.
Nægter at spise sin aftensmad
Hej Helen.
Lige et lille spørgsmål igen....
Vores pige er lige nu i en periode, hvor hun nægter at spise sin aftens mad. Generelt spiser hun i forvejen ikke så meget, og har egentligt aldrig gjort det.
Jeg synes bare det er svært, hvordan man håndtere det at hun nægter at spise... Altså lidt mere i retningen af, hvad kan jeg forlange af en pige på 28 mdr? Jeg forsøger ikke at gøre et stort nummer ud af det, men acceptere hendes valg, men tænker mere i retningen af opdragelse og sociale normer... Kan jeg holde fast i at hun skal op at sidde ved bordet, selv om hun ikke vil spise?
Kan jeg holde fast i, at spiser hun ikke sin aftensmad, er det altså stadig lukket i køkkenet senere på aftenen, så hun ikke "lige" tilbydes noget inden hun skal i seng, på grund af min dårlige samvittighed over at hun ikke har fået mad (som hun jo er tilbudt)?
Hun er er sprogligt rigtig godt med og er god til at sætte ord på tingene, og forstår alt, men hvor meget kan jeg alligevel forvente at hun forstår? Hun er vel ikke der endnu, hvor hun helt kender konsekvenserne? Eller kan forudsige at så får hun bare ikke aftensmad i aften?
Og jeg er godt klar over at det er en fase og at hun med hendes godt 2 år. virkelig prøver at blive en selvstændig lille pige, der ved hvad hun vil og ikke vil. Og gerne vil kunne selv. Det prøver hun også af på andre områder, som af- og påklædning, men der er det lettere at håndtere.
På forhånd tak,
T.