Svar: Hvornår må han spise alt hvad han kan?
13. november 2008
Alder:
4 mdr.
Kære Lea
Jeg synes det er vigtigt, at du ikke kører for hurtigt frem med skemaden, jeg har fornemmelsen af at Matthes har lidt umodne tarme og skal have lidt tid. Du har bl.a. tidligere fortalt at han har reageret med voldsom mavekneb efter at have fået bare 50ml vælling ...
Der er absolut ingen grund til at lade ham spise sig mæt i skemad, det er mælken som er det bedste for ham og med den alder han har er det rigtig fint, bare at tilbyde ham smagsprøver og lade ham vende sig til at spise med ske. Ved siden af skemaden kan du give ham vand at drikke, det kan også hjælpe lidt på fordøjelsen og så fortsætte med at følge efter med mælk.
Nogle børn har det bedst med risgrød, andre med majsgrød og atter andre med hirsegrød - det er meget forskelligt og du kan forsøge at variere det lidt, da variation også er vigtigt i forhold til at holde maven lidt igang. Men mængden skal holdes nede så han max tilbydes ½ dl og ikke mere - heller ikke selvom han umiddelbart viser behov for at kunne spise mere. Du har masser af tid til at komme igang med skemaden og når man starter allerede i 4 måneders alderen så er introduktionsperioden meget længere end hvis man først starter når barnet er omkring et ½ år :o)
De fleste børn vil også i 6 måneders alderen have behov for amning efter skemad og først i 7 måneders alderen begynder amningerne ofte at blive skruet ned og indtaget af skemad sættes ekstra op. Det varer altså ofte et par måneder inden et måltid skemad kan erstatte en amning.
Så ro på, så maven ikke går helt agurk! :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske