Svar: Overstimuleret?
13. november 2008
Alder:
6 mdr.
Kære aktive forældre
Når børn udvikler sig rigtig meget både fysisk og mentalt, så taler man om at der sker et tigerspring og jeg tror faktisk det er det I oplever hos jer i øjeblikket :o)
Det er helt normalt at børn omkring 6 måneders alderen virker pylrede og krævende, de småklynker, pjevser, virker enormt morsyge og kræver rigtig meget kontakt. Og man kan som mor meget let føle at man gir og gir og kun får utilfredshed tilbage. Jeg tror altså at jeres søn lige nu er inde i en sådan periode og det er enormt frustrerende både for ham og for jer forældre :o)
Måske har du lagt mærke til at han er begyndt at bruge sig selv mere fysisk, han tager fat i sine tæer, putter dem i munden, han triller omkring, forsøger måske at krybe over gulvet, tager bevidst efter legetøj osv. Ting som kræver rigtig meget, det er en svær proces at få hjerne og krop til at arbejde koordineret sammen. Han træner også sine lyde, han skriger højt, brummer dybt og begynder også at lave lyde med sine læber. Og så begynder han også at skelne tydeligere mellem om han er hjemme eller ude, om han er sammen med mor eller en fremmede og kan som sagt her virke enormt mor-afhængig.
Hans lyst til at opleve, mærke og fornemme verden gør også at han sover kortvarigt om dagen. Han har rigtig svært ved at finde roen og overgive sig til søvnen og vil enormt gerne følge med i alt hvad der sker omkring ham. Du er priviligeret faktisk, når han sover om natten, for mange børn vil i denne alder også sove rigtig dårligt om natten. Alt hvad de oplever i løbet af dagen skal bearbejdes i drømme om natten og det betyder at de sover uroligt. Derudover vil deres fysiske og motoriske uro også spille ind - Han får sig lagt i stillinger han ikke kan komme væk fra og skal have hjælp til at blive lagt rigtig igen og komme videre i søvnen. Derfor oplever mange forældre at de i denne alder pludselig skal være hos barnet flere gange i løbet af natten .. og nu var det ellers lige begyndt at gå godt :o)
- Så nyd at han sover super godt om natten, det er guld værd.
Så ud fra det du fortæller, så tænker jeg at der udviklingsmæssigt sker rigtig meget med din dreng lige nu og det er derfor du oplever en stor ændring med ham og føler det er lidt hårdt. Det handler ikke om overstimulering eller lignende.
Rigtig meget held og lykke fortsat :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske