Svar: Er det sult om natten?
9. april 2004
Alder:
8 mdr.
Kære Iben
Du skriver ikke hvor gammel din søn er, så derfor er det lidt svært for mig at rådgive dig hundrede procent. Du skriver dog at du holdt op med at amme ham, da han var 6 mdr. gammel og også at han får masse af mad. Jeg regner derfor med at din søn er mellem 6-9 mdr gammel.
I den alder har han fortsat behov for tryghed. Han føler sig forladt, hvis han er alene og har ikke forståelse for at I kommer lige om lidt. I vores kultur er det meget almindeligt at forældre føler sig som 'dårlige opdragere' hvis barnet ikke sover i egen seng om natten. At ligge i 'smørhullet' er forkælelse og roderi; den opfattelse har jeg nu ikke.
Jeg tror på at barnet altid har en grund til at græde og gråd skal man altid reagere på. Gråd varierer dog efter barnets alder og man må alt efter hvilken alder barnet har, skelne imellem hvad gråden handler om. Som du beskriver det, så handler jeres søns gråd om tryghed. Det mener jeg, fordi du skriver at han falder til ro, når han kommer ind hos jer og når han får en flaske.
Jeg mener at det at man reagerer på barnets gråd, gør at barnet føler sig lyttet til og føler sig forstået. Netop dette er med til at jeres dreng skaber en tillid til sin omverden, til jer, og vokser op med en viden om altid at kunne komme til jer, fordi I forstår ham. For mig at se er der således ikke noget i vejen for at barnet får lov til at komme ind i sengen om natten. Det vigtige er bare at barnet bliver puttet i egen seng og lærer at falde i søvn der, men så samtidig ved, at det er okay at komme ind til mor og far i løbet af natten, når man vågner og er utryg.
Når det er sagt, så vil jeg lige sige, at det at din søn nu er begyndt at vågne hyppigere, eller tidligere end han plejer, godt kan hænge sammen med at han er sulten. Derfor vil det være en god idé at du forsøger at give ham lidt ekstra at spise i løbet af dagen.
Men det at han vågner mere kan også hænge sammen med hans alder. Hvis han er ved at være i 'kravlealderen', så er han udviklingsmæssigt ved at øve sig i at bevæge sig væk fra forældrene. I er dog fortsat den trygge base, som han hele tiden sikrer sig er der, før han på ny begynder at søge lidt væk. Børn i den alder begynder også at blive mere reserverede overfor fremmede og er meget bevidste om, hvor mor og far befinder sig og vil hellere være der, end hos en anden.
I kraft af sin alder, vil han således også begynde at drømme mere. De oplevelser han har i løbet af dagen bliver bearbejdet om natten og det kan godt give en mere urolig søvn.
Håber at noget af ovenstående giver mening. Fortsat held og lykke med ham.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske