Svar: Mave og mad
13. november 2008
Alder:
3 mdr.
Kære Jane
Det lyder ikke som om at din dreng mangler mælk/væske med den flotte vægtøgning han har. Selvom du ikke skriver, hvor meget han vejede da han blev født, så lyder det som om at han har taget rigtig godt på.
Udover hans vægtøgning, så skal du vurdere hans trivsel ved at se på hvordan han tisser. Hvis han har gode tunge bleer, gerne 6 våde bleer i løbet af dagen, så tisser han fint. Hvis du en gang imellem oplever at han tisser, når du tager bleen af ham, så læg mærke til stålen og hvordan den ser ud i farven. Urinen må ikke være koncentreret og gul i farven, den skal være lys. Hvis han tisser med klar urin, så får han nok væske.
Det er korrekt at fontanellen vil være indsunken, hvis barnet er dehydreret, men det er kun et tegn, derudover vil barnet ofte også være sløv, apatisk, tisser ikke, huden vil virke tør, din dreng vil virke irriteret, hans øjne vil være indsunkne, hans mund og tunge være tør osv. Din dreng lyder bestemt ikke til at mangle væske.
Grunden til at han har hård mave skyldes sandsynligvis at han får modermælkserstatning og du kan sagtens forsøge med Grøn allomin/syrnet allomin for at se om han vil trives bedre med dette. Du kan forsøge at skifte en af flaskerne ud og se hvordan han reagerer på det, du kan også skifte flere flasker, det afhænger helt af hvordan han har det bedst. Grøn allomin er en fuldgyldig modermælkserstatning som han kan leve fint af, hvis han har det bedst med det.
Det er beauvais som producerer allomin. Du kan købe blå allomin som svarer lidt til nan og du kan købe grøn allomin som er syrnet og som anbefales til børn med tenden til forstoppelse.
Det er Nestle som producerer nan og hvis din dreng er glad for dette og godt kan lide smagen og du ikke vil skifte for meget rundt imellem mærkerne, så kan du forsøge at købe Nan H.A i stedet. I den er proteinerne spaltet på en måde, som gør at børn med tendens til forstoppelse kan have glæde af den. Du kan derfor vælge at forsøge med Nan H.A. eller du kan forsøge med grøn Allomin, det er som du tænker det vil være bedst for jer. Nan H.A. kan din dreng også leve af alene.
Man bruger betegnelsen kolik, når små børn græder utrøsteligt og man ikke kan finde ud af årsagen til dette. Kolik er altså en betegnelse man bruger, når barnet er undersøgt grundt af lægen og man ikke kan finde nogen forklaring på hvorfor barnet græder. 10-20% af alle spædbørn græder rigtig meget og ofte stopper det i 12-16 uge ... der er således håb forude:o)
Jeg håber ovenstående hjælper lidt videre på vej, fortsat held og lykke med ham:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske