Svar: Åhh den middagslur
12. november 2008
Alder:
14 mdr.
Kære Trine
Dejligt at høre at både mor og far kunne bruge mit sidste svar:o)
Det er altid rigtig svært når børn skifter sovevaner. Den periode, hvor barnet går fra 2 til kun en lur er svær, - den periode, hvor barnet helt skal til at springe en lur over er svær. Der vil være dage, hvor to lure er nødvendigt og dage hvor det går fint med kun den ene og den fleksibilitet må der være.
Gennemsnitligt har Jacob behov for ca 13½ times søvn i døgnet. Det vil ofte være en middagslur på et par timer og så en nattesøvn på ca 11 timer. Og da Jacob altid har sovet som man læser at børn gør gøre, så kan jeg godt forstå du bliver frustreret, når han pludselig ikke sover sådan .. men du fortæller jo også om en dreng, som lyder til at have det godt og som godt selv kan fornemme om han har behov eller ej. Han falder i søvn når han er træt og du kan trille ture med ham hvor han absolut ikke sover, for han er ikke træt.
Lige nu har han rigtig travlt med at opleve verden og det lyder lidt som om at han ikke rigtig har tid til at sove. Jeg synes derfor du skal prøve at imødekomme ham med stor fleksibilitet. Når du fornemmer at han har brug for 2 lure, så får han det, når du fornemmer at han har det bedst med kun en middagslur, så sover han til middag. du skal ikke spekulere så meget i hvorvidt han sover 11, 12 eller 13 timer. Det vigtigste er at han har det godt, er glad og tilfreds og det lyder sådan hos jer - mere eller mindre søvn. Det skader ikke hans udvikling at han lige nu sover som du beskriver.
Jeg håber at jeg hermed har fået givet dig lidt ro, så du kan slappe lidt mere af .. :o) Derudover vil jeg sige, at du naturligvis skal sørge for at han bruger sig selv både fysisk og mentalt. I skal opleve verden, grave i sand, finde små dyr under sten, samle blade, lege med vand, spille med en stor bold (f.eks. en badebold), lege med dej og hjælpe med at bage boller, I skal gynge, knuse, tumle, danse osv.
Rigtig meget held og lykke fortsat.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske