Brev:
Åhh den middagslur
12. november 2008
Alder:
14 mdr.
Åhh den middagslur
Hej Helen
Spørgsmålene kommer af en eller ande grund altid lige efter hinanden.
Jeg skriver til dig om det samme problem som tidligere. Jacobs sovevaner. Jeg kan simpelthen ikke forstå hvorfor han lige pludselig ikke vil sove mere end 1 time om dagen.
Jeg følte mig ret overbevist om, at Jacob var ved at overgå fra 2 lure om dagen til kun 1 lur, men jeg er så meget i tvivl, og i en meget lang periode synes jeg ikke der har været nogen rytme at skimte hos Jacob.
Tidligere sov han kl 9 og kl 14 og så igen kl 20 til kl ca. 6 om morgenen. Vores dage ser lige for tiden således ud:
Kl. 6:30 eller 7.00: Jacob vågner og vi står op.
Spiser morgenmad og leger.
Indimellem er han så træt et sted mellem kl 10 og 11 at han er faldet i søvn ovenpå mig. Så bærer jeg ham ud i barnevognen og han sover alt mellem 45 min til 1½ time, men ikke mere.
Jeg er meget forvirret for den ene dag er det sådan og den næste dag anderledes. Dvs. når han kolapser af træthed ovenpå mig på det tidspunkt, så forsøger jeg selvfølgelig at lægge ham på samme tidspunkt dagen derpå i barnevogen og køre en tur, og nogle gange falder han i søvn og andre gange ikke.
De dage hvor han tager sin morgenlur sover han ikke mere før kl 19.30 om aftenen og så er han meget overtræt når aftensmaden serveres kl 18. Jeg prøver at lægge ham to gange ialt, men jeg kan gå rundt i timevis uden at drengen falder i søvn.
Hvis han ikke kollapser af træthed lægger jeg ham ca kl 13 og der falder han i søvn, men vågner allerede efter 1 time og vil ikke sove længere. Jeg har også forsøgt at lægge ham kl 19 allerede men så vågnede han bare det tidligere om morgenen.
Han får altså ikke meget mere end 11 timers søvn og nogle gange 12 timer. Han har altid sovet det antal timer en dreng på hans alder skulle og har aldrig haft problemer med at falde i søvn.
Der er ingen problemer med ører og lign. og han vil gerne lægge ned. Jeg får grå hår i hovedet af at spekulere på, om det nu er skadeligt for hans udvikling at han ikke sover flere timer i døgnet. Jeg har masser af veninder hvis børn der er ældre end Jacob sover 2 til 3 timers middagslur.
Hvad er der mon pludselig gået galt?
Jeg håber du kan hjælpe mig bare lidt på vej og være konkret så jeg nogenlunde ved hvordan jeg skal håndtere det. Det er du nemlig ret god til!
Til sidst vil vi lige sige dig tak for dit svar på vores sidste fælles brev. Det har allerede hjulpet.
Mange hilsner fra Trine.. den bekymrede mor (-: