Svar: Vores datter vil ikke spise aftensmad
12. november 2008
Alder:
10 mdr.
Kære Jeppe og Maria
Det er helt normalt at børn i jeres datters alder lukker munden for skeen, drejer hovedet og skubber tallerkenen væk. Det er ofte et udtryk for at barnet gerne vil spise selv, det er en måde at vise egen vilje, på lige fod med ikke at ville ligge på puslebordet, ikke vil have skiftet ble, ikke vil have overtøj på osv.
Der er altså noget udviklingsmæssigt og naturligt i at jeres datter afviser sin aftensmad. Derudover spiller det naturligvis også ind at hun har været syg og stadig ikke er helt frisk og samtidig med alt dette, så har hun også en alder, hvor hun naturligt er meget aktivt og bruger sig selv rigtig meget både fysisk og mentalt. Derfor er hun om aftenen ekstra træt og mangler simpelthen overskud til at spise mad.
Det er vigtigt at I sørger for at hun tilbydes så varieret en kost som muligt dagen igennem og jeg tænker her, at I kan gøre en del. For det første er det en god idé at skære flaskerne lidt væk i løbet af dagen. Hun behøver ikke få sødmælk i sutteflaske, den kan fint erstattes med en portion tykmælk med frugtmos, lidt rugbrødsdrys, müsli eller lignende, ligesom hun også vil have godt af at få lidt mere brød, ost og frugt. Samtidig tænker jeg at det er meget vigtigt at I til frokost sørger for at hun tilbydes både kød, fisk og grøntsager, så det ikke kun er om aftenen at hun får dette. Hvis hun i løbet af dagen har spist varieret, så betyder det mindre, hvordan hun spiser om aftenen.
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Tidlig morgen: Flaske med mme
Morgen: Havregrød, vand, sødmælk eller mme af kop.
Formiddag: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt i hånden, vand af kop.
Puttes til formiddagslur
Frokost: Rugbrød med forskelligt pålæg, gerne fiskepålæg som sildepostej, rognguf, makrel og lignende og også meget gerne rester fra aftensmaden som frikadeller (kød/fisk), kogte pastaskruer og lignende. Derudover skal hun have grøntsager til frokost, som supplement til brød - det kan være kogte ærter, majs, gulerod eller kartoffelbåde. Det kan også være rød peberfrugt, agurk eller hun kan få forskellige former for grøntsagsmos. Det kan være mos der smøres på brødet som smørbart pålæg, det kan også være f.eks. mos fra glas eller rester fra aftensmaden som hun suppleres med på en ske - hvis hun altså vil :o) Vand af kop.
Puttes til middagslur, evt. med en flaske mme. Det afhænger helt af det daglige indtag af mme. Hvis hun får 400ml dagligt er hendes jernbehov dækket.
Eftermiddag: En portion tykmælk med frugtmos, müsli, rugbrødsdrys, ½ bolle med smør, ost, frisk frugt i hånden. Vand af kop.
Aften: Det samme som I spiser og hun kan få alt. Lasagne, spaghetti med kødsovs, madpandekager, farsbrød, frikadeller, laks, rødspættefileter, kartofler, grøntsager, sovs osv. Hele tiden medtænke at der skal være lidt mos, f.eks. kartofler moset med lidt sovs og så mad i stykker - kød eller fisk i stykker ved siden af. Vand af kop.
Puttes til natten med en flaske mme
Jeg håber at ovenstående plan giver jer en idé om, hvordan I sikrer jeres datters indtag og behov for forskellige fødevarer hele dagen igennem, så gør det mindre hvor meget hun spiser om aftenen .. :o)
Fortsat held og lykke og rigtig god bedring med hende - jeg håber ikke hun har kighoste! :o(
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske