Svar: Plan og rytme
12. november 2008
Alder:
5 mdr.
Kære Line
Det er dejligt at din datter er ved at finde ud af teknikken med at spise skemad og du må gerne give hende lidt kamillete (uden sukker) til maden, hvis du føler det glider lettere ned. På sigt er det dog vigtigt at hun lærer at drikke vand af kop og hvis hun ikke er til det meget kolde vand, så må du gerne give hende lidt ren kogt vand eller have en kande eller flaske (kildevandsflaske) stående i stuetemperatur, som du kan give hende lidt fra.
Med hensyn til plan for dagen og fast rytme, så er den plan jeg har sendt dig naturligvis vejledende og tidspunkterne kan sagtens variere +/- ½ time uden problemer. Når jeg sender en plan for dagen, så er det fordi mange forældre oplever at det er svært at finde ud af hvornår og hvor meget man skal amme, hvornår på dagen man skal give skemad og hvornår barnet cirka skal have sine lure for at være dækket ind. En vis rytme for netop mad, mælk og søvn i løbet af dagen spiller jo også ind på nattesøvnen og den har vi alle brug for.
Sidst du skrev til mig, fortalte du at du ammer meget hyppigt, ofte kun med 1½ times interval. Det spillede ind på din datters lyst til skemad og nu hvor hun er 5 måneder gammel og tilsyneladende sulten, er det helt relevant at komme igang med skemaden. Planen jeg har sendt dig er derfor for at vise, hvordan du både kan give plads til hendes mælkebehov og også kan få hende til at spise skemad.
Den plan du skitserer at I har, hvor din datter står op ca kl. 6.30, sover morgen/formiddagslur ca 8.30, sover et par lure i løbet af dagen og går fast i seng kl. ca 19 lyder umiddelbart rigtig fint. Hvis du passer amning og skemad ind i disse tidspunker, så lyder det som om at I har en plan der kan fungere rigtig godt for jer begge to.
Det lyder meget fint, at din datter nu er i stand til at komme videre i søvnen selv og hun lyder til at være en tilfreds og glad pige som trives. Derfor lyder det fint at du prøver at lade hende være selvstyrende i forhold til appetit og længde af lure.
Det du skal være opmærksom på er altså hvordan hun spiser og sover. Hvis hun spiser godt, får hvad hun har behov for, drikker sit mælkebehov ved brystet, sover sine lure osv. og trives, så er det hele fint. Men hvis hun slatspiser ved brystet, ikke har appetit til skemad, sover dårligt osv. så er du nødt til at se på, hvordan du kan strukturere dagen, så din datter får den mælk hun har behov for, men så hun også får lyst til lidt skemad og får sovet det hun skal.
Fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske