Svar: Konflikt ved aftensmaden
12. november 2008
Alder:
22 mdr.
Kære Camilla
Det lyder som om at Bertram er en rigtig dejlig dreng, der udvikler sig rigtig godt og i sund retning. Det lyder også som om at I tackler det hele rigtig fint, men respekt for Bertrams udvikling og personlighed og de grænser der nu engang må sættes når vi gerne vil lære vores børn, at der er visse regler.
Du spørger mig, hvorvidt det er okay at blive siddende ved bordet og spise færdig eller om I skal gå ind og prøve at berolige ham og få ham til ro. Min umiddelbare tanke er at der jo ikke er nogen fast regel for dette. I kan gøre begge dele, nogle gange vil det ene være bedst, andre gange det andet.
Der er ikke spor i vejen for at I en gang imellem bliver siddende, når Bertram har rejst sig og på den måde lærer ham at selvom han er færdig med at spise, så er I ikke færdige endnu. At han gerne må gå fra bordet for at lege, men at I ikke leger lige nu fordi I stadig spiser.
Der sker ikke noget ved at han brokker sig og bliver sur over dette, det må han gerne gøre. Han må gerne synes det er lidt uretfærdig, kedeligt eller andet at I sidder og snakker og ikke vil lege og det må han naturligvis gerne protestere over. Det du fortæller lyder mere som protest og utilfredshed end som følelsen af at 'blive ladt alene'. Hvis I modsat oplever at han går på værelset med følelsen af "de gider ikke være sammen med mig, de kan ikke lide mig" så skal I gå ind til ham, sidde hos ham, berolige ham og forsøge at forklare at I gerne vil være sammen med ham, at han er velkommen til at være sammen med jer i køkkenet.
Med hensyn til frugt inden sengetid, så synes jeg det er helt okay. Bertram spiser godt i løbet af dagen og I sørger for at servere familievenlige retter, tilbyder både kendte fødevarer og nye ting sammen og I hjælper ham med at spise, hvis han virker træt og det med maden virker uoverskueligt. Det er rigtig fint. Kan I undgå natlige opvågninger ved at tilbyde lidt frugt eller måske en godnatgrød inden sengetid, så er det helt fint med mig. Hvis det serveres som en del af aften/nat ritualet, adskilt fra aftensmaden, så ser jeg det ikke som belønning for ikke at spise sin aftensmad. Det I tilbyder skal naturligvis være et sundt alternativ.
Jeg synes det er rigtig fint, at du nogle gange siger til Bertram at det er okay, han gerne vil være alene og at du er i nærheden, hvis han gerne vil dig. Det er også fint, hvis han en gang imellem sender dig væk, at du så går hen til ham igen efter nogle minutter og viser at du stadig er der og ikke bærer nag selvom han sendte dig væk.
Når han siger til farfar og morfar at de ikke må kigge på ham eller at de skal gå væk, så ville jeg i første omgang ignorere det og også bede de andre voksne om at gøre det. Hvis han oplever at han få ekstra opmærksomhed eller får en reaktion fra andre ved at sige sådan, så forstærkes lysten til at sige det mere og se hvad der sker. Hvis han oplever at det reagerer ingen på, så er det ikke interessant.
Det lyder som om at det går rigtig godt og I tackler det hele rigtig fint og har mange gode overvejelser med jer. Jeg håber at I hermed er hjulpet lidt videre på vej :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske