Brev:
Håbløse nætter
12. november 2008
Alder:
6 mdr.
Håbløse nætter
Hej Helen,
Nu skriver jeg igen, da jeg har haft god gavn af dine svar på mine tidligere henvendelser.
Andreas er nu 6½ måned og trives i det store hele fint, dog er nætterne stadig meget uoverskuelige for hele familien.
Som jeg tidligere har skrevet i et spørgsmål til dig, er Andreas meget svær at få til at die i løbet af dagen, det lykkedes højst 2 gange om dagen. Og han vil typisk ikke ammes lige inden han skal puttes. Han vil som nævnt tidligere heller ikke tage flaske. Vores nætter ser typisk således ud:
Jeg lægger ham kl. 19, for det meste uden at blive ammet. Så vågner han mellem 22-24 og vil gerne ammes, her spiser han typisk en god portion. Herefter vågner han typisk ved 2-3 tiden og vil gerne ammes igen. For det meste er han vågen en hel time i forbindelse med dette måltid. Når han endelig falder i søvn igen er det højst for 2 timer og derefter sover han stort set ikke mere - højst nogle smålure på ½ time ad gangen.
Om dagen går det fint med en formiddagslur på 2- 2½ time og en eftermiddagslur på ca 1½ time. Så jeg vurderer ikke at han sover for meget om dagen.
Jeg har købt bogen "Sov igennen - uden gråd" som jeg synes er rigtig god. Det jeg dog er i tvivl om er, hvornår amningen om natten kan / skal stoppes. Ifølge bøgerne behøver børn på Andreas' alder ikke mad om natten. Er du enig i den betragtning ?
Jeg har ingen problemer med at amme 1-2 gange i løbet af natten, det der er problematisk er at han tit har vågne perioder i løbet af natten på helt om til 1½ time ad gangen. Og derudover vågner han også tit og skal have sin sut.
Hvilken plan for natten vil du råde os til at indføre ? og hvor stor mængde modermælk/mme skal et barn på Andreas' alder have i døgnet.
På forhånd tak for svaret.
Med venlig hilsen
Dorthe