Svar: Afvænning af flaske - 10 mdr.
15. april 2004
Alder:
10 mdr.
Kære Iben
Jeg tror der er ligeså mange meninger om afvænning af flaske, som der er mødre:o)
Det kan være et problem at give flaske at sove på, da barnet så ikke har mulighed for at få børstet tænder efter flasken og da stort set alt endet end vand indeholder en vis mængde sukker, så er der risiko for at barnet få huller.
Mange børn forsætter dog med flaske til de er et år og nogle er ældre. Flasken kan godt indgå som en del af putteritualet, men på et tidspunkt bør barnet jo få en anden 'substitut' for mor istedet for flasken,- det kan være en bamse eller lignende. Tidspunktet for hvornår det skal være må være op til den enkelte familie.
Hvis du som overgang giver din søn vand i flaske og han så tilsidst nøjes med vand i kop, så skal du være opmærksom på at han får mælk på anden måde. Mellem 9-12 mdr´s alderen nedsættes mælkemængden til ½ liter om dagen (incl yoghurt) og fremover vil ½ liter mælk være det han har behov for.
Med hensyn til at sove, så har mange børn forsat behov for to lure (formiddag og eftermiddag) omkring et års alderen. Mellem 1-1½ år vil de fleste efterhånden kunne nøjes med en enkelt lur midt på dagen. Du må vurdere din dreng behov ved at se på, hvor træt han er i løbet af dagen og om aftenen.
Fortsat held og lykke med ham.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske