Svar: Slår sit hoved ned i ting
11. november 2008
Alder:
13 mdr.
Hej med dig
Du har fuldstændig ret i at der sker rigtig meget udviklingsmæssigt med jeres dreng og hans frustrationer og temperament mærker I rigtigt komme igennem nu. Der er så meget han gerne vil, men endnu ikke mestrer, og når ting er svære så bliver han frustreret og når han mangler ord for sine følelser så reagerer han fysisk ved at banke hovedet ind i ting, eller skrige og græde højt.
Det er især i 1-3 års alderen at man rigtigt begynder at mærke barnets egen vilje og selvstændighed. Han skal lære hvordan man er sammen med andre mennesker, hvad I synes er rart, hvad I ikke kan lide, hvad han ved sin opførsel gør ved andre. Der vil være tidspunkter med konflikter, temperament og frustration og han skal stille og roligt lære at tackle de frustrationer der opstår, når han ikke får sin vilje og når ting ikke går som han gerne vil. Han skal vide at det er okay at blive vred og sur, ligesåvel som det er dejligt når han er glad og sjov og han skal i løbet af de næste par år, læger at man godt kan vise vrede og frustration uden at skrige højt og uden at gøre skade på sig selv eller andre eller noget. I stedet må man med ord sige, hvordan man har det.
Som sagt er jeres dreng stadig så lille at han ikke kan give udtryk for sine følelser med ord. Han er på ingen måde i stand til at sige at noget er uretfærdigt eller at han f.eks. føler sig overset, at han har haft en dårlig dag eller i det hele taget fortælle jer hvordan han har det. Det kan han ikke beskrive og i stedet bliver det så udtrykt fysisk - når han hamrer hovedet ind i ting, så kan det være et udtryk for at han har brug for at blive holdt om, han har brug for at mærke sig selv fysisk og derfor vil det hjælpe ham at I tumler med ham, kiler ham, giver ham svingture, slår koldbøtter osv. med ham, så han mærker sig selv og sin krop. Når han skriger højt, så kan det være udtryk for "jeg råber så I kan høre mig og lægger mærke til mig, jeg har brug for at I ser mig rigtig meget i øjeblikket" eller kort og godt udtryk for "det er bare så uretfærdigt, hvergang jeg vil tage fat i noget, så flytter I det væk fra mig ..." - præcis som du også selv fornemmer.
Det er en alder som kræver rigtig stor forståelse og tålmodighed fra jeres side og samtidig er det også nødvendigt at I, som du selv er inde på, sætter nogle grænser og klart viser at I har visse regler for, hvordan man gør ting hos jer.
Med regler og grænser mener jeg at det er vigtigt at I viser jeres dreng, når han gør noget forkert. Det vil sige at hvis han pille ved noget du ikke vil have, så skal du fjerne ham imens du siger nej, ligesåvel som hvis han ved spisebordet smider med maden, så kan du fjerne tallerkenen imens du siger nej. Det at lade en handling følge med sit nej, gør at han stille og roligt vil huske det bedre.
Hans udforskningstrang er stor og det er helt naturligt at han vil pille i ting, undersøge tingene men også se hvad reaktion han får fra jer, når han går på nye opdagelser. Han undersøger altså både ting og omgivelser, men undersøger også jeres reaktion og lærer således stille og roligt, hvordan han skal opføre sig sammen med andre mennesker.
Når han er frustreret og føler at tingene går imod ham, så pumper adrenalinen rundt i kroppen - adrenalin virker lidt ligesom ild - hvis man puster til det så kommer der mere af det, det flammer op, hvis man forholder sig roligt, så går det stille og roligt ud. Derfor skal han føle sig lyttet til, han skal føle at I forstår ham og gerne vil ham, at det er okay, at han har det so han har det og at I sagtens kan klare det, at I kan rumme det. At rumme betyder her at I ikke forsøger at lave ham om, og at I ikke tager det personligt, når han bliver frustreret.
I skal lytte til ham og sætte ord på, de ord han selv mangler: "Du bliver bare så vred lige nu", "ssåå, er du bare så ked af det" og så være der for ham og forsøge at finde en løsning. Nogle gange et alternativ "nej, du skal ikke have is nu, du kan få et stykke agurk .." ligesåvel som "ikke lege med mors mobil, du kan lege med din legetøjsmobil her ..".
Jeg håber I hermed er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske