Brev:
Slår sit hoved ned i ting
11. november 2008
Alder:
13 mdr.
Slår sit hoved ned i ting
Hej Helen
Vi har en dreng på 13 måneder, der (indtil nu) har været en glad og rolig dreng. For ca. 1 måneds tid siden, begyndte han at gå og i den forbindelse begyndte han også at hamre sit lille hovede ind i alt muligt - kan være gulvet, reolen, tv´et og os - og til tider virkelig hårdt! Vi prøver blidt at få ham til at lade være, ved at lægge en hånd imellem eller roligt at føre ham væk - vi har sågar også prøvet selv at "hamre" hovedet ind i samme ting, for at se hans reaktion (han var noget overrasket, men det hjalp ikke). Vi prøver i det hele taget hver gang, at overdænge ham m kærlighed, for at vise ham at vi rummer ham, men ikke syntes det er en go ide...
Han tager sig også nogle gevaldige græde/skrigeture, når han møder den mindste modstand og vores aftenmåltider er alt andet en hyggelige, da han smider rundt med mad og kaster sig ned på borden ved det mindste nej. Her har vi prøvet, at flytte stolen væk fra bordet med et bestemt NEJ og ladet ham sidde et stykke fra os, indtil han er faldet ned. Derefter rykker vi ham tilbage igen.
Vores fornemmelse er, at det er frustrationer over den verden, der åbner sig for ham og meget tit når han rækker ud efter noget, bliver det fjernet (det er som oftest farlige ting) - så vi tænker at det nok er ret frustrerende at være en lille dreng, når man nu føler sig, som en stor een, og at han så ovenikøbet ikke kan udtrykke sig med ord.
Vi kan ikke lade være med at være lidt bekymrede over, om vi nu gør det rigtige i situationerne. Han har haft sig en ordentlig maveinfektion i 7 dage, samt kindtænder på vej og lidt nældefeber på toppen, så vi har ikke sat ind med de helt store manøvrer endnu imod hans madtyrrani og skrigeri v "nej".
Har du nogle forslag til hvordan vi opdrager ham bedst og mest omsorgsfuldt i disse situationer?