Svar: Spytter maden ud - vil han spise selv?
11. november 2008
Alder:
11 mdr.
Kære Sanne
Dejligt at det er gået så godt med at komme tilbage på arbejde og starte i dagpleje - det er jo noget nyt pludselig at skulle have hverdagen til at fungere på den måde, så det er godt når det går godt :o)
Med den alder Oliver har er det helt oplagt at lære ham at spise med gaffel og derudover skal han også have mad i stykker, som han stadig kan spise med fingrene. Han kan sagens spise kvarte stykker rugbrød som han selv kan bide af, ½ frikadelle osv. men han kan også sagtens spise mindre stykker mad med en gaffel.
Så lad ham endelig spise selv, så meget som muligt :o)
Skeen skal han være lidt ældre for at mestre. De fleste børn er omkring 16 måneder inden de er i stand til at spise med ske selv, men gaffel og fingrene er bestemt ikke noget problem.
Med hensyn til vælling om aftenen, så lyder det som om at det fungerer rigtig godt og det er fint at I beholder flasken lidt endnu. Stille og roligt skal vællingen om aftenen dog væk, især af hensyn til hans tænder som ikke har godt af mælkesukkeret ... :o( Derfor vil det være rigtig fint, hvis I i løbet af de næste par måneder, kan begynde at skrue indtaget af flaske lidt ned, så han stille og roligt kan undvære og i stedet drikke lidt mælk af en kop og få en godnathistorie inden sengetid.
I kan desværre ikke regne med at han selv siger fra, han forbinder flasken med at skulle sove, den er tryg og rar og giver ham en ro som han naturligt vil efterspørge. Derfor bliver det jer, som stille og roligt skal erstatte flasken med et nyt putteritual og ofte vil en kop lun mælk og måske en banan, tandbørstning og så en godnathistorie være en god idé.
Håber ovenstående er svar nok på dine spørgsmål, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske