Brev:
Mælk og søvn, afhængig af flasken
11. november 2008
Alder:
14 mdr.
Mælk og søvn, afhængig af flasken
Hej.
Jeg har en søn på næsten 14 mdr. som vi har lidt problemer med om natten. Problemet er at han ikke kan sove uden mælk – jeg har læst at du i nogle af dine svar skriver om en ”søvn association”.
Til daglig er han en rigtig glad og livlig dreng. Han trives og udvikler sig helt efter bogen. Han er udadtil en tryg og aktiv dreng med temperament – han er dog også meget følsom og observerer som regel alt hvad vi foretager os på alle tidspunkter af dagen. Den mindste lille ændring følger han opmærksomt.
Fra han var 6 mdr. har han sovet i sin egen seng på eget værelse. Han bliver puttet omkring kl. 19 – 19.30 og vågner som regel ved 6 tiden. Om dagen arbejder vi på at han kun skal sove 1 gang, nemlig til middag. Nogle dage får han dog ½ time omkring kl. 8.30 men ellers klarer han sig med en middagslur på omkring et par timer.
Vores problem består i at vi meget gerne vil vende ham af med at få flaske om natten. Han har altid været rigtig glad for flaske og vi har haft en dårlig vane med at give ham mælk om natten når han vågnede – det har været alt lige fra 6-7 gange om natten (da han var mindre) og nu som regel inden han skal sove og så lidt til midnat for at få ham videre i søvnen. En typisk nat kunne se sådan ud: Puttes kl. 19.30. Sover indtil kl. 23 – kommer ind til os og får lidt mælk og sover så videre til kl. 06.00. Nogle gange vågner han kort kl. 21 også.
Han bruger hverken sut, bamser eller anden tryghed/trøst, så flasken har været det sted han har søgt tryghed om natten – vi ved godt vi har gjort han ”afhængig” af flasken og det er noget skidt. Det er bare så nemt, for han sover videre med det samme han får en tår og det samme kan vi så!
Vi har forsøgt lidt forskellige ting, uden held, da vi altid er gået tilbage til flasken, som bare virker og er effektiv. Fx har vi på det sidste forsøgt at introducere et glas mælk inden sengetid (og derefter flaske) for at få en blid overgang – han bliver helt hysterisk og skubber glasset fra sig – meget voldsomt.
Vi har også forsøgt at trappe ned med mælk gradvist. Det er dog ikke min vurdering at han er meget sulten, han bruger flasken til at komme videre i søvnen, som vi jo har vænnet ham til gennem lang tid.
Vi er som forældre ikke til radikale ændringer og har altid gjort tingene langsomt når vi har introduceret ændringer – det har virket fint i andre henseender og det har vi det bedst med.
Det skal også siges, at da han startede i dagpleje 1. august fik han en lang og udmattende sygdomsperiode, hvor han fik lov at sove hos os fra omkring midnat (blev puttet i sin egen seng). Den vane har desværre også hængt ved – mest fordi han har skullet skifte dagplejer et par gange og vi så ikke har villet lade ham gennemgå for store ændringer derhjemme også. Simpelthen for ikke at gøre ham for utryg.
Han skulle gerne kunne sove uden flaske hele natten (også væk med flasken når han bliver puttet), men vi ved ikke helt hvordan vi skal gribe det an. Han skal faktisk slet ikke have flaske mere, men vi ønsker en blid overgang. Har du nogle gode råd vi kan prøve med – gerne lidt forskellige muligheder vi kan prøve af?