Svar: Sovevaner - 2 mdr.
11. november 2008
Alder:
2 mdr.
Kære Lisa
Tillykke med din lille dreng :o) Jeg er lidt forvirret, for du starter med at skrive at din dreng er 2 uger og du slutter med at skrive at din dreng er 2 måneder ...?
Jeg fornemmer ud fra din beskrivelse at han må være omkring 2 måneder og derfor bliver mit svar til dig baseret på denne alder - hvis han ikke er så gammel, så må du skrive til mig igen:o)
Det lyder umiddelbart som om at I har en god rytme, omkring amning og søvn, din dreng spiser godt hos dig, han spiser kortvarigt, men får tilsyneladende en del mælk, bagefter bliver han skiftet, han er glad og nyder dette, så pludrer I lidt osv. og inden han så skal sove igen, så tilbyder du ham toppen af modsatte bryst, hvorefter han sover i nogle timer. Det lyder alt sammen fint i forhold til hans alder.
Du skal være opmærksom på at evnen til at lukke lyde ude har han endnu ikke og han har en alder nu, hvor han bliver mere og mere opmærksom på verden. Han smiler bevidst til dig og kommunikerer mere og mere bevidst med sine lyde, når I sidder sammen og I har en fin dialog. Men han bliver også hurtigt træt, han mister hurtigt koncentrationen og han bliver meget let forstyrret af ting omkring jer.
Hvis du har radioen eller fjernsynet kørende, så hører han f.eks. det. Han hører fuglefløjt fra have, en ambulance der kører forbi osv. Han hører ligesom alle lyde og har altså ikke evnen til at sortere fra og lukke lyde ude. Samtidig får han også en masse stimuli når han bliver båret, rørt ved, badet osv. og det skal han naturligvis også have - det er mere for at fortælle dig hvorfor han bliver træt og hvorfor tingene nogle gange bare bliver for meget for ham.
Det er helt normalt at små børn ikke kan være vågne i mere end 1-2 timer af gange og det er her vigtigt at I kender til små børns bevidsthedsstadier. Han har nogle små signaler som giver en idé om hvorvidt han er træt og skal puttes, har lyst til at pludre eller hvad hans behov er og nogle gange kan man godt komme til at putte barnet en lille smule for tidligt, hvorefter barnet måske kun sover kortvarigt, vågner op og ikke her hverken rigtig træt, udhvilet eller andet - bare pylret og ked af det ...
Stille årvågenhed: Er der hvor jeres dreng ligger og kigger. Ganske stille studerer omgivelserne, lyspletten på væggen, dit ansigt og dine bevægelser. Han ligger helt stille, følger med øjnene men uden at dreje sit hoved.
Aktiv årvågenhed: Bevæger sig lidt mere, han kigger mere aktivt rundt, kommer med små lyde, knirker lidt, vægrer sig måske lidt mod kontakt, begynder at virke lidt søgende, sulten eller har behov for hjælp til at koble lidt fra, vender blikket væk og fortæller at han har brug for lidt ro. Det er ikke det samme som at han har behov for at sove.
Gråd: Han begynder at græde, han har været aktiv, er ved at blive træt, er irritabel eller begynder at mærke at han nu er ved at være sulten. Måske vil han gerne løftes lidt op, har brug for hjælp til at skifte stilling, få en ny ble, måske behov for bare at ligge lidt for sig selv og lade alle de indtryk han har fået bundfælle sig. (Se også min artikel "når det lille barn græder" i min artikelsamling).
Døsig: Når han er træt og har brug for at blive puttet. Døsighed kan dog også være der lige når han er ved at vågne lidt op fra en lur. Han bevæger sig, øjnene holder op med at fokusere, virker lidt matte, han rynker panden, smiler måske lidt, spidser munden, smasker, øjenlågene er ved at falde i og han ruller med øjnene. Det er i denne periode at han skal puttes eller gerne lige lidt før. Ved at putte ham på dette tidspunkt, så giver I ham mulighed for at få en længere sammenhængende søvn.
Det er helt normalt at børn græder efter bad, især sålænge de er små. Han har brug for hjælp til at holde fysisk sammen på sig selv og han har brug for at føle sig omsluttet for at føle sig tryg. Vandet som er lunt giver ham følelsen af ro og han slapper af, men at komme op, kunne flagre frit med arme og ben er en voldsom oplevelse for ham. Man kan forsøge at amme inden han skal bades, så han er tanket lidt ekstra op inden bad og således har noget at forbrænde af. Du kan amme ham lidt med det samme han kommer op, så han ikke behøver få både ble og tøj på først. Du kan lune det håndklæde han skal have om sig, så han med det samme han kommer op bliver svøbt i noget lunt, det gør ham mere tryg.
Generelt gælder at han har brug for føle sig tryg og her hjælper det at svøbe. Svøbet omslutter ham ligesom når han lå i din mave og som når du går rundt med ham og lulle ham til ro. At blive holde fysisk sammen på sig selv, så ben og arme ikke kan flagre hjælper ham til ro og vil således mindske gråden.
Med hensyn til at ligge på maven, så er dette vigtigt og hvis han gylper lidt, så er der ikke noget at gøre ved det. Hvis det er meget store mængder der kommer retur, så skal du naturligvis være opmærksom på at lade ham være lidt på højkant efter han har spist, så han får tid til at fordøje det lidt mere inden han bliver lagt. Men ofte er den gylp der kommer ikke store mængder og så længe du sørger for at lægge ham til hyppigt og lade ham spise når han viser behov, så må du tro på at han tager hvad han har behov for - det skulle hans vægt også gerne vise.
At ligger på maven kan også være at ligge hen over dit skød og at ligge med maven på din underarm, når du bærer ham. Det vil også aflaste hans hovedfacon. Du skal være opmærksom på at skråstolen ikke er hensigtsmæssig i forhold til fladhed af baghovedet. Du kan ikke styre hans hoved i skråstolen på samme måde som i sengen når han sover og han sidder meget passivt i en skråstol. Så med risiko for fladhed eller skævhed af hovedet og det at du nu begynder at kunne se det ske, så er det en rigtig god idé ikke at bruge skråstol.
Når han sover, så vil det være rigtig godt, hvis du kunne hjælpe ham med at dreje hovedet til den ønskede side. Du kan tage en sok og fylde den med grødris. På den måde får du lavet en blød pose som du kan lægge ved hans baghoved og den kan holde ansigtet til den side, hvor du ønsker det skal være.
Jeg håber du hermed er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske